ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 日本語教育プログラム
  3. ICU 日本語教育研究
  4. 16号(2019)

タイの中等日本語教員A のキャリア形成過程 ―複線径路・等至性アプローチ(TEA)による分析―

https://doi.org/10.34577/00004682
https://doi.org/10.34577/00004682
68e8d539-9e8d-40ff-821f-e0cad0fff216
名前 / ファイル ライセンス アクション
タイの中等日本語教員Aのキャリア形成過程―複線径路・等至性アプローチ(TEA)による分析―.pdf タイの中等日本語教員A のキャリア形成過程 ―複線径路・等至性アプローチ(TEA)による分析― (1.1 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-05-25
タイトル
タイトル タイの中等日本語教員A のキャリア形成過程 ―複線径路・等至性アプローチ(TEA)による分析―
言語 ja
タイトル
タイトル The Career Formation Process of a Thai Secondary School Japanese-Language Teacher: An Analysis Using the Trajectory Equifinality Approach
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004682
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 西野, 藍

× 西野, 藍

WEKO 7332

ja 西野, 藍

Search repository
坪根, 由香里

× 坪根, 由香里

WEKO 7333

ja 坪根, 由香里

Search repository
八田, 直美

× 八田, 直美

WEKO 7334

ja 八田, 直美

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 海外の日本語教育を支えるのは、日本語を母語としない現地教員である。特に、中等
教育機関の教員は次世代の若者と日本を取り結ぶ貴重な存在で、その育成と成長には日
本から公的支援が行われている。本研究では、タイの大学で日本語教育を主専攻として
学び、卒業後に中等日本語教員となったA の約15 年間のキャリア形成の過程を複線径
路・等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach:TEA)を用いて描き、その
選択に影響を与えた要因を可視化するとともに、日本の公的支援の関わりを分析した。
結果、A は環境(社会や歴史、文化)との相互作用を通して、①自分にとって望まし
い生活ができる、②生徒の成長に関わるのでやりがいがある、③自分の専門性が高まる
のでやりがいがあるという価値観を形成しており、それがキャリア選択に影響を与えて
いた。また、日本の公的支援は特に③の価値観の形成・維持に少なからず影響を与えて
いることがわかった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to illustrate the 15-year career formation process of a Thai secondary school
teacher of the Japanese language, referred to as “A,” who majored in Japanese-language
education and became a teacher after graduation. In order to reveal the factors that influenced
A’s career choices, this study uses the trajectory equifinality approach. The official support
provided by the Japanese government is also analyzed as a factor. The analysis reveals that A’s
interactions with the Thai environment (society, history, and culture) created a sense of value
which influenced A’s decision to be a teacher. Those values are classified as follows: 1) a career
as a secondary school teacher can lead to a better life; 2) the career is rewarding because it
involves student growth; and 3) the career is rewarding because of opportunities for professional
development. The official support provided by the Japanese government is one of the factors that
influenced A’s career choices.
言語 en
書誌情報 ja : ICU日本語教育研究

号 16, p. 3-19, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18800122
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:47:06.454836
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3