ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 61号 (2019)

ブレンド型学習の動機づけについて -文献検索と事例検討-

https://doi.org/10.34577/00004458
https://doi.org/10.34577/00004458
cf37fc5d-9efa-4e43-acc5-52215f226fcf
名前 / ファイル ライセンス アクション
06.pdf ブレンド型学習の動機づけについて -文献検索と事例検討- (2.1 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-04-03
タイトル
タイトル ブレンド型学習の動機づけについて -文献検索と事例検討-
言語 ja
タイトル
タイトル Motivational Factors in Blended Learning
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004458
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 大野, 直子

× 大野, 直子

WEKO 6893

ja 大野, 直子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 学習者の動機づけは,学習の成果に大きく影響する重要な要素である。本研究では,対面学習と
e-learningに関する動機づけの類似点と相違点を,先行研究のレビューにより考察し,ブレンド型学習の
動機づけについて検討した。また,Moodleシステムを用いたブレンド型学習のプラットフォームを事例
とし,ARCSモデルを用いて適切に動機づけがなされているかを調査した。対面学習とe-learningでの動
機づけに関する先行研究のレビューにより,類似点は内発的動機づけが好成績につながっていること,
受講者同士の相互交流がモチベーションの維持に影響を及ぼしていたことであった。また,Moodleシス
テムを用いたブレンド型学習のプラットフォームを事例とし,ARCSモデルを用いて動機づけがなされ
ているかを調査した結果,学習者の経験に関連する教材を使うなどの工夫が必要であり,また文献レ
ビューでも主張されていた活動の可視化について,学習者が達成目的や達成度を確認する仕組みが必要
であることが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 To identify motivational factors in blended learning and examine how to integrate those factors in practice, a literature review was conducted using CiNii. Selected papers were investigated to establish the motivational factors in blended learning in the field of medical interpreter training. As a case examination, one selected training system was investigated using the ARCS model to determine whether the system was appropriately designed to motivate learners. Multiple papers selected through the literature review suggested the motivational factors in blended learning to be an interaction among learners and intrinsic motivation. The motivational factors in blended learning identified from the literature review were consistent with the results of previous research; the results from the case examination were at variance with those obtained with other training programs. This literature review and case discussion could make a contribution to the design of training programs and may be integrated into practical settings.
言語 en
書誌情報 ja : 教育研究

号 61, p. 57-64, 発行日 2019-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:55:16.302383
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3