@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00004616, author = {大野, 直子}, issue = {61}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {学習者の動機づけは,学習の成果に大きく影響する重要な要素である。本研究では,対面学習と e-learningに関する動機づけの類似点と相違点を,先行研究のレビューにより考察し,ブレンド型学習の 動機づけについて検討した。また,Moodleシステムを用いたブレンド型学習のプラットフォームを事例 とし,ARCSモデルを用いて適切に動機づけがなされているかを調査した。対面学習とe-learningでの動 機づけに関する先行研究のレビューにより,類似点は内発的動機づけが好成績につながっていること, 受講者同士の相互交流がモチベーションの維持に影響を及ぼしていたことであった。また,Moodleシス テムを用いたブレンド型学習のプラットフォームを事例とし,ARCSモデルを用いて動機づけがなされ ているかを調査した結果,学習者の経験に関連する教材を使うなどの工夫が必要であり,また文献レ ビューでも主張されていた活動の可視化について,学習者が達成目的や達成度を確認する仕組みが必要 であることが示唆された。, To identify motivational factors in blended learning and examine how to integrate those factors in practice, a literature review was conducted using CiNii. Selected papers were investigated to establish the motivational factors in blended learning in the field of medical interpreter training. As a case examination, one selected training system was investigated using the ARCS model to determine whether the system was appropriately designed to motivate learners. Multiple papers selected through the literature review suggested the motivational factors in blended learning to be an interaction among learners and intrinsic motivation. The motivational factors in blended learning identified from the literature review were consistent with the results of previous research; the results from the case examination were at variance with those obtained with other training programs. This literature review and case discussion could make a contribution to the design of training programs and may be integrated into practical settings.}, pages = {57--64}, title = {ブレンド型学習の動機づけについて -文献検索と事例検討-}, year = {2019} }