WEKO3
アイテム
日本語の擬音語・擬態語知覚 ―母語話者,学習者,非日本語話者の比較から―
https://doi.org/10.34577/00000039
https://doi.org/10.34577/000000396c940210-7f71-42c0-aaeb-0e1b4171ed5c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-09-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本語の擬音語・擬態語知覚 ―母語話者,学習者,非日本語話者の比較から― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Exploration of Japanese Mimetics Perception: Comparisons among Native Speakers, Adult Learners, and Non-Speakers of Japanese | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00000039 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
内藤, 由香
× 内藤, 由香 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,日本語母語話者が擬音語・擬態語を知覚する際,「口蓋化の音象徴」(Hamano, 1986, 1998)を利用しているかどうか,また,それが日本語特有の法則性か,あるいは言語に普遍的な法則性かを検証した。実験では,日本語母語話者,学習者,非日本語話者に実際に存在しない擬音語・擬態語の新語を聞かせ,「口蓋化音」を含む擬音語・擬態語(「カチャカチャ」等)が「口蓋化音」を含まないもの(「カタカタ」等)と比較して,より“ UNCONTROLLEDNESS”( 子どもっぽさや制御できないエネルギー)を伴った印象を与えるかどうかを,聞いた音声により近い描写を二種類の絵から選ぶ形式で判断してもらった。その結果,日本語母語話者と非日本語話者には「口蓋化音」を含む条件により “UNCONTROLLEDNESS” を感じている傾向が見られ,「口蓋化の音象徴」が言語に普遍的な法則性であることが示唆された。一方,日本語の擬音語・擬態語未習の学習者には有意差がなかった。実験結果をふまえ,効果的な擬音語・擬態語の導入法を考察する。 This study investigated whether native and non-native Japanese speakers process Japanese mimetics (sound symbolism) based on language-specific or language-universal linguistic rules. In particular, this study focused on the perception patterns of palatalized and non-palatalized mimetics. Hamano (1986, 1998) pointed out that palatalized sounds within a Japanese mimetic (e.g., /katya-katya/) often convey an uncontrollable, childish, or extreme feel when compared to its non-palatalized counterpart (e.g., /kata-kata/). However, it was not clear whether these palatalization characteristics can be used as a rule to generate or learn new mimetics. Native speakers of Japanese, English speaking learners of Japanese, and non-speakers of Japanese whose native language is English participated in this study. Participants listened to novel mimetics and matached sounds with pictures presented on a computer screen. The results indicate that native speakers of Japanese and non-speakers of Japanese utilize the palatalization rule, which suggests the universality of the palatalization rule. However, the learners in this study did not yield significant differences. Effective ways to introduce mimetics to the learners are discussed. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 55, p. 293-301, 発行日 2013-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |