WEKO3
アイテム
サービス・ラーニングが開く日本語教育の可能性 ―ボランティア活動をした二人の学生のケース・スタディから―
https://doi.org/10.34577/00000114
https://doi.org/10.34577/0000011409916aeb-3cd7-47f1-afef-a3677024b758
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-01-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | サービス・ラーニングが開く日本語教育の可能性 ―ボランティア活動をした二人の学生のケース・スタディから― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Service Learning: Opening up fresh possibilities for TJFL ~case study of two students in volunteer service~ | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | サービス・ラーニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多文化共生社会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロジェクトワーク | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 振り返り | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地球市民教育 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00000114 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
黒川, 美紀子
× 黒川, 美紀子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 5955 | |||||
姓名 | Kurokawa, Mikiko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study introduces “Service Learning”(SL) which became popular in the US in 1980’s and has recently come into the public limelight in Japan, and discusses the possibilities that SL brings into TJFL context. SL, based on the experiential education theory of John Dewey, aims to help students learn living knowledge from social service activities they engage in of their own will. It is similar to project work in emphasizing the importance of experience, however this study considers the difference between these methods. The case study of two students in volunteer service suggests that project work that focuses on linguistic and socio-cultural learning may impede overseas students in building human relationships with Japanese people. Alternatively, volunteer service seems to be effective not only in linguistic and socio-cultural learning but also in developing in the learner a sense of responsibility, career plans, and cross-cultural symbiosis. From the results of the case study I argue that introducing SL into TJFL will expand its possibilities as global citizenship education. Furthermore, the details of how to introduce SL, such as grading methodology, are also discussed. |
|||||
書誌情報 |
ICU 日本語教育研究 en : ICU Studies in Japanese Language Education 号 5, p. 3-18, 発行日 2009-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 日本語教育研究センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-0122 |