ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 日本語教育プログラム
  3. ICU 日本語教育研究
  4. 5号(2008)

サービス・ラーニングが開く日本語教育の可能性 ―ボランティア活動をした二人の学生のケース・スタディから―

https://doi.org/10.34577/00000114
https://doi.org/10.34577/00000114
09916aeb-3cd7-47f1-afef-a3677024b758
名前 / ファイル ライセンス アクション
5_01-1日本語教育研究_第5号_論文_黒川.pdf サービス・ラーニングが開く日本語教育の可能性 (597.3 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-01-10
タイトル
タイトル サービス・ラーニングが開く日本語教育の可能性 ―ボランティア活動をした二人の学生のケース・スタディから―
タイトル
タイトル Service Learning: Opening up fresh possibilities for TJFL ~case study of two students in volunteer service~
言語 en
キーワード
主題Scheme Other
主題 サービス・ラーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 多文化共生社会
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロジェクトワーク
キーワード
主題Scheme Other
主題 振り返り
キーワード
主題Scheme Other
主題 地球市民教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00000114
ID登録タイプ JaLC
著者 黒川, 美紀子

× 黒川, 美紀子

WEKO 111

黒川, 美紀子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5955
姓名 Kurokawa, Mikiko
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study introduces “Service Learning”(SL) which became popular in the US in 1980’s and has recently come into the public limelight in Japan, and discusses the possibilities that SL brings into TJFL context. SL, based on the experiential education theory of John Dewey, aims to help students learn living knowledge from social service activities they engage in of their own will. It is similar to project work in emphasizing the importance of experience, however this study considers the difference between these methods.
The case study of two students in volunteer service suggests that project work that focuses on linguistic and socio-cultural learning may impede overseas students in building human relationships with Japanese people.
Alternatively, volunteer service seems to be effective not only in linguistic and socio-cultural learning but also in developing in the learner a sense of responsibility, career plans, and cross-cultural symbiosis. From the results of the case study I argue that introducing SL into TJFL will expand its possibilities as global citizenship education. Furthermore, the details of how to introduce SL, such as grading methodology, are also discussed.
書誌情報 ICU 日本語教育研究
en : ICU Studies in Japanese Language Education

号 5, p. 3-18, 発行日 2009-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学 日本語教育研究センター
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-0122
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:34:37.100023
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3