WEKO3
アイテム
日本人英語学習者のナラティブにおける指示表現の運用ストラテジー ―― 指示対象の導入,継続,及び再導入について ――
https://doi.org/10.34577/00005110
https://doi.org/10.34577/00005110fb52d722-4a83-44f6-aa23-f9a40e7cf2dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本人英語学習者のナラティブにおける指示表現の運用ストラテジー ―― 指示対象の導入,継続,及び再導入について ―― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Referential Strategies in Narratives by Japanese Learners of English: Referent Introduction, Referent Maintenance, and Referent Re-Introduction | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指示表現 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ナラティブ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語学習者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指示対象の導入・再導入 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指示対象の 継続 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | referential expressions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | narrative | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese learners of English | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | referent introduction/ reintroduction | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | referent maintenance | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00005110 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
NAKAMURA, Keiko
× NAKAMURA, Keiko |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8175 | |||||
姓名 | 中邑 , 啓子 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,日本人英語学習者が適切な指示表現の運用ストラテジーを用いてまとまりのあるナラティブを構築する能力を検討する。150名の日本人大学生を習熟度別に3つのレベルに分け,簡単な絵に関するナレーション課題を用いてデータを収集した。その結果,日本人英語学習者にとって,英語の指示表現の運用ストラテジーの活用は難易度が高いものであることが明らかになった。特に,指示表現の運用ストラテジーのレパートリーが少ない習熟度の低い学生は,指示対象の導入・継続・再導入において間違った運用ストラテジーを用いる場合が多々見られた。また,定冠詞や不定冠詞の使用など,指示表現に関する誤りはすべての習熟度レベルで散見された。全体的に,指示対象の導入時よりも,指示対象言及の継続時のほうが,より適切な指示表現の運用ストラテジーを活用することができていた。外国語の授業において,文レベルを超えた広範囲の談話スキルの指導も重要である。 This study examines the ability of Japanese learners of English to create cohesive narratives using appropriate referential strategies. Elicited written narratives were collected from 150 Japanese university students of three proficiency levels using a simple picture narration task. The results show that use of English referential strategies can be a challenge for Japanese English language learners; in particular, students with low proficiency levels, with a smaller repertoire of referential strategies, often used ineffective strategies for referent introduction, referent maintenance, and referent re-introduction. Errors regarding referential strategies such as the use of definite and indefinite articles with nouns appeared at all levels. Overall, the narrators were better able to use appropriate referential strategies during referent maintenance as compared to referent introduction. The importance of teaching extended discourse skills beyond the sentence-level in the foreign language classroom will be discussed. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 64, p. 135-144, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |