ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 64号 (2022)

ウェブベース実験における文章読解中の名詞照応詞による 指示対象の活性化

https://doi.org/10.34577/00005106
https://doi.org/10.34577/00005106
e87f5d8c-332d-492c-9e9e-789814c9ec3a
名前 / ファイル ライセンス アクション
10 ウェブベース実験における文章読解中の名詞照応詞による 指示対象の活性化 (864.3 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-13
タイトル
タイトル ウェブベース実験における文章読解中の名詞照応詞による 指示対象の活性化
言語 ja
タイトル
タイトル Web-Based Experiments on Activation of Referents for Nominal Anaphors While Reading
言語 en
キーワード
主題Scheme Other
主題 名詞照応詞|指示対象|活性化|文章読解|ウェブベース実験
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nominal anaphor|referent|activation|discourse comprehension
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 web-based experiment
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00005106
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 浅見 , 紫織

× 浅見 , 紫織

WEKO 8144

ja 浅見 , 紫織

Search repository
大島 , レイチェル 深雪

× 大島 , レイチェル 深雪

WEKO 8145

ja 大島 , レイチェル 深雪

Search repository
森島 , 泰則

× 森島 , 泰則

WEKO 8146

ja 森島 , 泰則

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 8147
姓名 ASAMI, Shiori
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 8148
姓名 OSHIMA , R. Miyuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 8149
姓名 MORISHIMA, Yasunori
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 名詞照応詞は局所的および大局的に一貫性を保って文同士を接続する重要な役割を持つ。第2言語において,文章読解の過程で名詞照応詞の指示対象の活性化を検討するために,語彙や文法,文章の量,構造の難しさを英語学習者向けに調整した文章が作成された。そして,その英語学習者向けの文章を用いた場合,英語母語話者は近接するあるいは遠方に表れる指示対象を名詞照応詞によって活性化できるか実験を行った。実験1では,近接する指示対象の活性化程度を名詞照応詞によって強く維持することを明らかにした。実験2では,遠方の指示対象が名詞照応詞によって強く再活性化するという現象は再現されなかった。しかし,実験2によって,顕在性の高い指示対象は,記憶中で容易に強く保持されることが示唆された。また,名詞照応詞の特定性や読み手の個人差が,名詞照応詞の解決を妨げる可能性が示された。

Nominal anaphors are a common linguistic device used to connect sentences coherently both at local and global levels in English. Although such coherence generation is one of the most critical aspects of reading, second language reading studies at a text level have not been developed much. Additionally, the materials and designs used in the first language research cannot be applied to second language research in terms of the difficulty in vocabulary, grammar, and text length. We created the texts controlling these difficulties. The following two experiments examined whether native English readers could activate the referent of a nominal anaphor that appeared in a close or distant discourse environment while reading the texts constructed for English as a second language learners. The first experiment revealed that the referent and its nominal anaphor pairs were able to work as their degrees of activation were maintained strongly after comprehending the nominal anaphor compared with the non-anaphor. The second experiment failed to replicate reactivation of the deactivated referent of a nominal anaphor. However, it first suggested that first language readers could retain the salient referents easily and strongly in their memory. It also indicated that the slightly low specificity of the nominal anaphors and individual differences of readers could interfere with the reactivation.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 64, p. 95-105, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 09:49:10.808342
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3