WEKO3
アイテム
ウェブベース実験における文章読解中の名詞照応詞による 指示対象の活性化
https://doi.org/10.34577/00005106
https://doi.org/10.34577/00005106e87f5d8c-332d-492c-9e9e-789814c9ec3a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ウェブベース実験における文章読解中の名詞照応詞による 指示対象の活性化 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Web-Based Experiments on Activation of Referents for Nominal Anaphors While Reading | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 名詞照応詞|指示対象|活性化|文章読解|ウェブベース実験 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nominal anaphor|referent|activation|discourse comprehension | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | web-based experiment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00005106 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
浅見 , 紫織
× 浅見 , 紫織× 大島 , レイチェル 深雪× 森島 , 泰則 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8147 | |||||
姓名 | ASAMI, Shiori | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8148 | |||||
姓名 | OSHIMA , R. Miyuki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8149 | |||||
姓名 | MORISHIMA, Yasunori | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 名詞照応詞は局所的および大局的に一貫性を保って文同士を接続する重要な役割を持つ。第2言語において,文章読解の過程で名詞照応詞の指示対象の活性化を検討するために,語彙や文法,文章の量,構造の難しさを英語学習者向けに調整した文章が作成された。そして,その英語学習者向けの文章を用いた場合,英語母語話者は近接するあるいは遠方に表れる指示対象を名詞照応詞によって活性化できるか実験を行った。実験1では,近接する指示対象の活性化程度を名詞照応詞によって強く維持することを明らかにした。実験2では,遠方の指示対象が名詞照応詞によって強く再活性化するという現象は再現されなかった。しかし,実験2によって,顕在性の高い指示対象は,記憶中で容易に強く保持されることが示唆された。また,名詞照応詞の特定性や読み手の個人差が,名詞照応詞の解決を妨げる可能性が示された。 Nominal anaphors are a common linguistic device used to connect sentences coherently both at local and global levels in English. Although such coherence generation is one of the most critical aspects of reading, second language reading studies at a text level have not been developed much. Additionally, the materials and designs used in the first language research cannot be applied to second language research in terms of the difficulty in vocabulary, grammar, and text length. We created the texts controlling these difficulties. The following two experiments examined whether native English readers could activate the referent of a nominal anaphor that appeared in a close or distant discourse environment while reading the texts constructed for English as a second language learners. The first experiment revealed that the referent and its nominal anaphor pairs were able to work as their degrees of activation were maintained strongly after comprehending the nominal anaphor compared with the non-anaphor. The second experiment failed to replicate reactivation of the deactivated referent of a nominal anaphor. However, it first suggested that first language readers could retain the salient referents easily and strongly in their memory. It also indicated that the slightly low specificity of the nominal anaphors and individual differences of readers could interfere with the reactivation. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 64, p. 95-105, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |