ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 64号 (2022)

日本人EFL学習者の文章作成における因果関係の誤り ――soの使用の例 ――

https://doi.org/10.34577/00005102
https://doi.org/10.34577/00005102
665b0350-b0dd-4a8b-bd0d-58adcbbdd302
名前 / ファイル ライセンス アクション
06 日本人EFL学習者の文章作成における因果関係の誤り ――soの使用の例 ―― (752.1 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-08
タイトル
タイトル 日本人EFL学習者の文章作成における因果関係の誤り ――soの使用の例 ――
言語 ja
タイトル
タイトル Pragmalinguistic Errors on a Cause-and-Effect Relationship in Japanese EFL Learners’ Writing: A Case of the Use of ‘So’
言語 en
キーワード
主題Scheme Other
主題 語用論言語学的エラー
キーワード
主題Scheme Other
主題 エラー分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 接続語 so
キーワード
主題Scheme Other
主題 英語ライティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 母語転移
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pragmalinguistic errors
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 error analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 conjunction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 so
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 writing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 L1 transfer
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00005102
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 MATSUOKA, Yaoko

× MATSUOKA, Yaoko

WEKO 8132

en MATSUOKA, Yaoko

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 8133
姓名 松岡 , 弥生子
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、日本人EFL学習者のパラグラフ・ライティングにおける因果関係の語用論言語学的エラーを探るものである。語用論言語学的エラーとは、語用論的影響力が言語化された場合の食い違いによって引き起こされる言語の問題を指す。大学 2年生が書いた 53の英語パラグラフを、接続副詞の使用に焦点を当てて調べた。接続副詞は、文・節・句を論理的につなぐものであり、書き手が示したい原因と結果の関係を記述する上で重要な役割を果たしている。また、語彙や構文などの間違いのほかに、副詞のsoの使用頻度が therefore や as a result よりも高いことがわかった。このことから、副詞の so を使うことで、語用論的に誤った意味が伝わり、因果関係が損なわれている惧れがあることも示唆された。本研究では、これらの語用論的な誤りの原因についても考察し、接続詞soに関する教授インプットの不足、soの用法の多様性、そしてsoとそれに対応する日本語表現との類似点などが指摘された。

This study explores the Japanese English as second language learners’ pragmalinguistic errors in the use of conjunction so, which may lead to incorrect cause-and-effect relationships in their English paragraph writings. Pragmalinguistic errors refer to a linguistic problem caused by differences in the linguistic encoding of pragmatic force. Fifty-three English paragraphs written by university sophomores were examined with focus on the use of conjunctions and conjunctive adverbials. Conjunctive adverbials logically connect sentences, clauses, and phrases and play a significant role in describing the relationship between a cause and an effect that writers intend to show. Besides lexical, syntactic, and other mistakes, it was found that students used a conjunction so more frequently than therefore and as a result. However, their usage of so often conveyed pragmatically wrong meanings, which led to impairment of cause-and-effect relationships in their writings. The study also discusses the possible causes of these pragmalinguistic errors: i.e., less instructional input of conjunction so, various meanings and usage of so, and some similarities between so and Japanese counterpart expressions.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 64, p. 51-62, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 09:49:16.249943
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3