ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 日本語教育プログラム
  3. ICU 日本語教育研究
  4. 17号(2020)

感謝に対する応答の日韓比較 : 大学生を中心に

https://doi.org/10.34577/00004842
https://doi.org/10.34577/00004842
6dcfe46c-c19a-4fe5-88d5-52255d864dec
名前 / ファイル ライセンス アクション
感謝に対する応答の日韓比較-大学生を中心に- 感謝に対する応答の日韓比較-大学生を中心に- (1.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-12
タイトル
タイトル 感謝に対する応答の日韓比較 : 大学生を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル A Comparative Study of Japanese and Korean College Students’ Response to Gratitude
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004842
ID登録タイプ JaLC
著者 呉, 惠卿

× 呉, 惠卿

WEKO 7742

ja 呉, 惠卿

Search repository
金, 明煕

× 金, 明煕

WEKO 7743

ja 金, 明煕

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 感謝場面におけるこれまでの研究は「感謝の表明」に重点が置かれており、連鎖して 行われる「感謝表現への応答」はあまり注目されてこなかった。感謝の表明という行為 がそれぞれのことば共同体による社会文化的特殊性を保つように、その感謝表現に対し てどのように言い返すのかということも、同じくことば共同体の相互行為的規範を反 映する。本稿では、上下・親疎関係、負担程度などを細かく設定した談話完成テスト (Discourse Completion Test、以下DCT)を行い、日韓の大学生は相手からの感謝に対 してどのように応答しているのかについて分析及び考察を行った。分析の結果、日韓の 大学生は、与えられた場面や状況に応じて社会的要因を反映しながら様々な応答表現を 選択して使い分けていることがわかった。また、日本では失礼な言語行為として誤解さ れる余地のある表現が、韓国では状況に応じて用いられるなど、同じような応答表現が 日韓で異なって解釈されることもあった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research focuses on how speakers respond to expressions of gratitude in Japanese and Korean from a contrastive perspective. This analysis of the DCT data from Japanese and Korean college students targets how they perform linguistic strategies in the speech situations of gratitude. The results show that the college students from each country used a variety of linguistic strategies in responding to gratitude reflecting the degree of the interlocutors’ relationship, indebtedness, intimacy and social status. Some strategies were misinterpreted causing misunderstanding: Korean students chose “request of reward for their kindness” as a strategy with their close friends while Japanese students regarded the response to the same situation as impolite or rude. This study can enable the learners of Japanese and Korean to perform appropriate linguistic strategies by considering a variety of social factors in the situation of gratitude.
書誌情報 ja : ICU日本語教育研究

号 17, p. 3-20, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18800122
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:43:58.454401
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3