ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 57号 (2015)

小学生における「ふつう」(1) -相対的遂行と感情状態の関連から-

https://doi.org/10.34577/00003415
https://doi.org/10.34577/00003415
8a65ed12-2127-4a85-8590-34790e3adadb
名前 / ファイル ライセンス アクション
06_研究論文-佐野・生井・黒石-1.pdf 小学生における「ふつう」(1) -相対的遂行と感情状態の関連から- (1.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-04-24
タイトル
タイトル 小学生における「ふつう」(1) -相対的遂行と感情状態の関連から-
言語 ja
タイトル
タイトル What is “Normality” among Elementary School Students? Affective Reactions to Relative Performance
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00003415
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 黒石, 憲洋

× 黒石, 憲洋

WEKO 4993

ja 黒石, 憲洋

Search repository
生井, 裕子

× 生井, 裕子

WEKO 4994

ja 生井, 裕子

Search repository
佐野, 予理子

× 佐野, 予理子

WEKO 4995

ja 佐野, 予理子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Cialdiniら(1991)によれば,社会的規範は命令的規範と記述的規範の2 つに分類される。命令的規範は人々がどのような行動をよいあるいは悪いと考えるかという道徳的規則を反映する。一方,記述的規範は実際に多くの他者がどのような行動をとっているかという知覚された典型性により規定される。本研究では,社会的規範が感情状態におよぼす影響の発達的変化を検討するため,公立小学校1 校の全生徒を対象として質問紙実験をおこなった。学力テストにおいて周囲の他者と比較して高い/同等/低い成績をとった場面を提示し,感情状態の測定をおこなった。その結果は低学年・中学年・高学年で一貫した傾向を示し,高い成績をとった場合に肯定的感情が高く,他者と同等の成績をとった場合に否定的感情がもっとも低くなった。これらの傾向は中学生以降の結果と基本的に一致するものであったが,「ふつう」認知のあり方に関しては小学生に特徴的な傾向が示唆された。

This study explored how social norms influence emotions of elementary school students. Cialdini et al.(1991) divided social norms into two types. The injunctive norm is defined by moral rules, which reflects what people approve/disapprove. On the other hand, the descriptive norm is decided by what most people do in a particular situation, which may bring about perceived typicality. In the experimental questionnaire, all students from a public elementary school responded to one of the three scenarios, in which the main character showed high/middle/low performance relative to his/her school friends in an academic achievement test. In these scenarios, higher performance was regarded as conforming to the injunctive norm,and equivalence to others reflected the descriptive norm. Three studies indicated that upper/middle/lower grades showed a convergent pattern of affective reactions. Students feel normality and positive affect when they perform at a high level, whereas they feel the least negative affect when they perform equivalent to the others. These results show that affective reactions toward the normality develop in the lower grades, and some features of elementary school students are discussed.
言語 ja
書誌情報 ja : 社会科学ジャーナル

号 57, p. 57-67, 発行日 2015-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04542134
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:53:51.912120
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3