ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 55号 (2013)

教育工学の定義の変遷 ―AECTと日本教育工学会の視点から―

https://doi.org/10.34577/00000031
https://doi.org/10.34577/00000031
efe4cab8-9541-45f2-99ef-fda2d8b8483e
名前 / ファイル ライセンス アクション
18 教育工学の定義の変遷 ―AECTと日本教育工学会の視点から― (217.4 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-09-01
タイトル
タイトル 教育工学の定義の変遷 ―AECTと日本教育工学会の視点から―
言語 ja
タイトル
タイトル Changes in the Definition of Educational Technology by the AECT and JSET
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00000031
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 安西, 弥生

× 安西, 弥生

WEKO 37

ja 安西, 弥生

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,まず, Association for Educational Communications and Technology (AECT)の「教育工学」の定義を教育とテクノロジーの発展に従い考察する。教育工学の定義は,大きく4つの時期に分類できる(Reiser & Dempsey, 2007)。第一に,インストラクショナル・テクノロジーがメディアとして存在した時期,第二に1960年代から70年代にかけて,インストラクショナル・テクノロジーがプロセスを重視した時期,第三にインストラクショナル・テクノロジーが,プロセス重視を超えた時期,第四に最近の定義である。続いて日本教育工学会の研究者の視点から「教育工学」の定義を考察する。本稿では,坂元,中野,水越,赤堀に焦点をあてる。考察の結果,教育工学の定義は,教育学とテクノロジーの変化に伴い推移をしていることが明らかになった。

This paper discusses the changes in the definition of the term ‘educational technology’, in relation to pedagogical and technological developments, as facilitated by the Association for Educational Communications and Technology (AECT). It also elaborates and discusses the views of the Japan Society for Educational Technology (JASET) regarding these issues. The first part of this paper chronologically discusses the definition according to the four categories defined by Reiser and Dempsey (2007). These are: 1) instructional technology viewed as media, 2) instructional technology viewed as a process (1960s to the 1970s), 3) beyond viewing instructional technology as a process, and 4) recent definitions. The second part provides the definitions presented by four major Japanese scholars in this field, namely, Takashi Sakamoto, Terumi Nakano, Toshiyuki Mizukoshi, and Kanji Akahori. In conclusion, it becomes evident that changes in the definition of ‘educational technology’ have evolved with the advancement of technology and pedagogy.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 55, p. 179-188, 発行日 2013-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:52:22.921578
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3