@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00000033, author = {安西, 弥生}, issue = {55}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は,まず, Association for Educational Communications and Technology (AECT)の「教育工学」の定義を教育とテクノロジーの発展に従い考察する。教育工学の定義は,大きく4つの時期に分類できる(Reiser & Dempsey, 2007)。第一に,インストラクショナル・テクノロジーがメディアとして存在した時期,第二に1960年代から70年代にかけて,インストラクショナル・テクノロジーがプロセスを重視した時期,第三にインストラクショナル・テクノロジーが,プロセス重視を超えた時期,第四に最近の定義である。続いて日本教育工学会の研究者の視点から「教育工学」の定義を考察する。本稿では,坂元,中野,水越,赤堀に焦点をあてる。考察の結果,教育工学の定義は,教育学とテクノロジーの変化に伴い推移をしていることが明らかになった。 This paper discusses the changes in the definition of the term ‘educational technology’, in relation to pedagogical and technological developments, as facilitated by the Association for Educational Communications and Technology (AECT). It also elaborates and discusses the views of the Japan Society for Educational Technology (JASET) regarding these issues. The first part of this paper chronologically discusses the definition according to the four categories defined by Reiser and Dempsey (2007). These are: 1) instructional technology viewed as media, 2) instructional technology viewed as a process (1960s to the 1970s), 3) beyond viewing instructional technology as a process, and 4) recent definitions. The second part provides the definitions presented by four major Japanese scholars in this field, namely, Takashi Sakamoto, Terumi Nakano, Toshiyuki Mizukoshi, and Kanji Akahori. In conclusion, it becomes evident that changes in the definition of ‘educational technology’ have evolved with the advancement of technology and pedagogy.}, pages = {179--188}, title = {教育工学の定義の変遷 ―AECTと日本教育工学会の視点から―}, year = {2013} }