ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 52号 (2010)

危機に立つキリスト教主義学校の性教育~キリスト教学校・カトリック学校調査から可能性と課題を考える~

https://doi.org/10.34577/00002353
https://doi.org/10.34577/00002353
7711d0c6-501e-4d93-827d-7c80df3e147d
名前 / ファイル ライセンス アクション
危機に立つキリスト教主義学校の性教育.pdf 危機に立つキリスト教主義学校の性教育 ~キリスト教学校・カトリック学校調査から可能性と課題を考える~ (1.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-06-06
タイトル
タイトル 危機に立つキリスト教主義学校の性教育~キリスト教学校・カトリック学校調査から可能性と課題を考える~
言語 ja
タイトル
タイトル The Christian Schools at Risk: An Examination of Sex Education Curricula in Protestant and Catholic Secondary Schools
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00002353
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 町田, 健一

× 町田, 健一

WEKO 3789

ja 町田, 健一

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 今日,キリスト教主義学校には,高いレベルの学問的学びとともに,キリスト教倫理・価値観に根ざ
した生き方の学びが期待されている.とりわけ「生命の尊厳」「人権」「生き方」「人を愛するということ」
の教育を重要課題とするキリスト教主義学校において,それらを最も具現化する教育が「性」の学びで
あり,それはまた,子どもたちの人生を大きく左右する課題である.性教育については,多くの教員が
避けたがる現実があるが,キリスト教学校教育として世の中の動きに抗して,子どもたちを救済し,よ
り良い道に導くかは,待ったなしの研究課題である.
2009年6月に,中等教育レベルのカトリック学校120校,キリスト教学校104校に調査用紙を郵送し,宗
教主事等のキリスト教教育の責任者にキリスト教主義学校としての性教育の現状を尋ねた.主要な問い
は,(1)聖書科の教員は,聖書科の授業において,どのように性教育に携わっているか,(2)他の教科の教
員たちと,性教育ではいかに連携をとっているか(指導的な立場を取っているか),(3)キリスト教主義学
校としての性教育のあり方にどのような見解・態度で臨んでいるか,である.
 キリスト教学校52校(同50%),カトリック学校52校(回収率43%)から回答を得た.調査の結果,
聖書の授業,宗教的なプログラムにおいて,キリスト教倫理に基づく系統的な性教育の内容が組まれて
いるケースは非常に少なかった.キリスト教主義学校の現実は,性教育を行う保健体育の教員,養護教
諭,理科教員,家庭科教員,担任,カウンセラーの多くがnon-Christianであり,避妊,性感染症,エイズ教育等が中心テーマで,関連したキリスト教倫理・価値観の指導がほとんどの学校で組織的になされて
いない.聖書科教員,宗教主事等,宗教部に対して聖書科カリキュラムおよび学校の宗教的プログラム
の中で積極的な取り組みが期待されている.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Contemporary Christian schools in Japan are expected to equip their students not only with a wealth of academic knowledge but also with a lifestyle conducive to Christian ethos and ethics. As such, sex education,focusing on “respect for human lives,” “human rights,” “ways of living” and “agape,” is considered as foremost and critically important in Christian education; however, many teachers are reluctant to teach such topics. One hundred-four (104) Protestant and120 Catholic secondary schools participated in a survey in which they were asked about: 1) how and in what content areas Bible teachers could contribute to sex education; 2)how these teachers could collaborate with other teachers, and 3) opinions and attitudes concerning sex education at Christian schools. The results indicated that Bible teachers and chaplains at these schools were pivotal to providing sex education based on Christian philosophy and ethics. Also, other teachers in health education, home economics, and biology, as well as school nurses and school counselors often found themselves teaching sex education classes. Most of the latter teachers in Christian schools do not profess their faith in Christianity and conduct sex education not on the basis of Christian understanding. This paper strongly suggests that Bible teachers or chaplains play a central role in providing sex education by integrating it with their religious program in schools, and a recommendation was advanced as to how these teachers take on sex education more seriously.
書誌情報 ja : 教育研究

号 52, p. 1-15, 発行日 2010-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:51:33.619457
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3