ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 54号 (2012)

日本の医学英語教育におけるインストラクショナルデザインモデル構築

https://doi.org/10.34577/00002308
https://doi.org/10.34577/00002308
b5b53d0a-3ac5-46d7-ae82-5bc38415a598
名前 / ファイル ライセンス アクション
18小野.pdf 日本の医学英語教育におけるインストラクショナルデザインモデル構築 (1.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-05-14
タイトル
タイトル 日本の医学英語教育におけるインストラクショナルデザインモデル構築
言語 ja
タイトル
タイトル The Construction of an Instructional Design Model for Medical English Education in Japan
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00002308
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 小野, 倫寛

× 小野, 倫寛

WEKO 3752

ja 小野, 倫寛

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 現在,日本の医学英語教育における特別なインストラクショナルデザインモデルは存在しない。本稿は,その特別なインストラクショナルデザイン(ID)モデルの作成が可能であるかを考察しようとするものである。そのために一般的な6 つのID モデルの利点と弱点の分析を行った。分析に用いたΣ(d+a+f)/3 式はID モデルのデザイン(d),正確性(a),応用性(f)を全体的に計るものである。この式により以下の点数が割り出された:the ADDIE Model (0.83), Gerlach and Ely’s (1980) Model of Instructional Design (0.67), Keller’s (1984) ARCS Model of Motivation (0.83), Dick and Carey’s (1996) Systems Approach Model for Designing Instruction (0.67), Smith and Ragan’s (1999) Instructional Design Process Model (0.67) and Morrison, Ross, Kalman and Kemp’s (2011) Instructional Design Plan (0.83). その検証により2 つの結果が算出された。1)0.83 と割り出した単純なデザインのモデルは基本的には経験を積んだ教師に適している。2)0.67 と割り出した単純なデザインのモデルは基本的には経験の浅い教師に適している。この結果により新しい日本の医学英語教育における特別なインストラクショナルデザインモデルを構築した。

At present, there is no specific instructional design (ID) model that can be used to describe medical English instruction encountered at Japanese medical schools during the preclinical years. Hence, the purpose of this study was to examine the viability of creating a specific ID model for describing medical English instruction by analyzing the strengths and weaknesses of 6 general ID models. Analysis was conducted using the formula Σ(d+a+f)/3 for holistically assessing a model’s functionality in terms of its design (d), accuracy (a), and flexibility ( f ) of usage. The following scores were obtained for the 6 models reviewed: the ADDIE Model (0.83), Gerlach and Ely’s (1980) Model of Instructional Design (0.67), Keller’s (1984) ARCS Model of Motivation (0.83), Dick and Carey’s (1996) Systems Approach Model for Designing Instruction (0.67), Smith and Ragan’s (1999) Instructional Design Process Model (0.67) and Morrison, Ross, Kalman and Kemp’s (2011) Instructional Design Plan (0.83). The results indicated that 1) simple structural designs with a functionality score of 0.83 were more likely to offer better support to experienced practitioners, and 2) complex structural designs with a functionality score of 0.67 were more likely to offer better support to inexperienced practitioners. Based on these findings, a new ID model was developed for usage in medical English education settings in Japan.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 54, p. 213-232, 発行日 2012-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:51:56.968428
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3