@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00002326, author = {小野, 倫寛}, issue = {54}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {現在,日本の医学英語教育における特別なインストラクショナルデザインモデルは存在しない。本稿は,その特別なインストラクショナルデザイン(ID)モデルの作成が可能であるかを考察しようとするものである。そのために一般的な6 つのID モデルの利点と弱点の分析を行った。分析に用いたΣ(d+a+f)/3 式はID モデルのデザイン(d),正確性(a),応用性(f)を全体的に計るものである。この式により以下の点数が割り出された:the ADDIE Model (0.83), Gerlach and Ely’s (1980) Model of Instructional Design (0.67), Keller’s (1984) ARCS Model of Motivation (0.83), Dick and Carey’s (1996) Systems Approach Model for Designing Instruction (0.67), Smith and Ragan’s (1999) Instructional Design Process Model (0.67) and Morrison, Ross, Kalman and Kemp’s (2011) Instructional Design Plan (0.83). その検証により2 つの結果が算出された。1)0.83 と割り出した単純なデザインのモデルは基本的には経験を積んだ教師に適している。2)0.67 と割り出した単純なデザインのモデルは基本的には経験の浅い教師に適している。この結果により新しい日本の医学英語教育における特別なインストラクショナルデザインモデルを構築した。 At present, there is no specific instructional design (ID) model that can be used to describe medical English instruction encountered at Japanese medical schools during the preclinical years. Hence, the purpose of this study was to examine the viability of creating a specific ID model for describing medical English instruction by analyzing the strengths and weaknesses of 6 general ID models. Analysis was conducted using the formula Σ(d+a+f)/3 for holistically assessing a model’s functionality in terms of its design (d), accuracy (a), and flexibility ( f ) of usage. The following scores were obtained for the 6 models reviewed: the ADDIE Model (0.83), Gerlach and Ely’s (1980) Model of Instructional Design (0.67), Keller’s (1984) ARCS Model of Motivation (0.83), Dick and Carey’s (1996) Systems Approach Model for Designing Instruction (0.67), Smith and Ragan’s (1999) Instructional Design Process Model (0.67) and Morrison, Ross, Kalman and Kemp’s (2011) Instructional Design Plan (0.83). The results indicated that 1) simple structural designs with a functionality score of 0.83 were more likely to offer better support to experienced practitioners, and 2) complex structural designs with a functionality score of 0.67 were more likely to offer better support to inexperienced practitioners. Based on these findings, a new ID model was developed for usage in medical English education settings in Japan.}, pages = {213--232}, title = {日本の医学英語教育におけるインストラクショナルデザインモデル構築}, year = {2012} }