ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 54号 (2012)

今日の教員養成・免許制度改革「案」に対する問題提起 ―ICUにおける教員養成カリキュラム開発の事例から―

https://doi.org/10.34577/00002281
https://doi.org/10.34577/00002281
794e6375-83af-4d60-a263-41fff8b9beac
名前 / ファイル ライセンス アクション
01町田.pdf 今日の教員養成・免許制度改革「案」に対する問題提起 ―ICUにおける教員養成カリキュラム開発の事例から― (1.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-04-10
タイトル
タイトル 今日の教員養成・免許制度改革「案」に対する問題提起 ―ICUにおける教員養成カリキュラム開発の事例から―
言語 ja
タイトル
タイトル Issues and Problems with a Planned System for Teacher Training and Teaching Certification: A Case Study of the Teacher Training Program at International Christian University
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00002281
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 町田, 健一

× 町田, 健一

WEKO 3724

ja 町田, 健一

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 今日の教員養成は“免許状主義”“大学での教員養成”“開放制”の3 つの原則によって成り立ってきた。しかし今日,教員養成・免許制度の大改革を行おうとしている中教審は,基本的にこれらの原則維持を確認したというものの,(1)教職大学院や教員養成系の研究科でしか事実上追随できないような,6年制(最近は4 + α とも言われる)の免許制度(仮称ではあるが,学部での基礎免許状・大学院での一般免許状・一定の教職経験を経た後の専門免許状等),(2)長期実習や教科指導・生徒指導に特化した大学院における養成カリキュラムの提言,(3)“即戦力”となる教員の育成を求める教育委員会が,上級免許状向けの“大学院レベル”の研修を行うことができるようにする提言などが中心的に議論されている。本稿では,今日の改革案に警鐘を鳴らし,過去20 年間のICUにおける教員養成カリキュラム開発の実績を,その改革案への対案として示して問題提起としたい。特に,リベラルアーツ教育の一環としての教員養成の意義と,キリスト教主義大学としての教員養成カリキュラムの構築に焦点をあてて議論する。

The current system in Japan for teacher certification consists of three basic principles: licensure-ism, teacher training in higher education, and open systems. In the effort to provide a major overhaul over the system, the Central Council for Education focuses on three issues: (1) the creation of a new system of professional schools for teachers (variously called professional certificates for basic teaching, advanced teaching, or specialized teaching with prior teaching experience, (2) a proposal for a new graduate-level training program for long-term practica, subject-area teaching and guidance/counseling, and (3) a proposal for graduate-level teacher training for advanced certification for those who can immediately engage in effective teaching, as sanctioned by local boards of education. The purpose of this article is to provide a judicious examination of the planned system by referring to the past 20-years of ICU’s teacher training program. Specifically, teacher training in the context of liberal arts education and curricular development in a Christian institution are highlighted.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 54, p. 1-11, 発行日 2012-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:52:11.513629
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3