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COVID-19は発展途上国における教育の状況をどのように変えたのか ―― ウガンダの学校閉鎖下のエビデンス ――
https://doi.org/10.34577/00005099
https://doi.org/10.34577/00005099f7ba19f5-7972-4a27-b811-1e3c091b54ca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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COVID-19は発展途上国における教育の状況をどのように変えたのか ―― ウガンダの学校閉鎖下のエビデンス ―― (932.9 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-04-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | COVID-19は発展途上国における教育の状況をどのように変えたのか ―― ウガンダの学校閉鎖下のエビデンス ―― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Has COVID-19 Changed the Education Landscape in Developing Countries? Evidence Under School Closures in Uganda | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 新型コロナウィルス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 感染症遠隔学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポジティブ・ディビアンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 親の関与 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | COVID-19 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | remote learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | positive deviance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parental involvement | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00005099 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
ATUHURRA, Julius
× ATUHURRA, Julius× WINTER, Diana× NISHIMURA, Mikiko |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8115 | |||||
姓名 | アトゥフラ , ジュリアス | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8116 | |||||
姓名 | ウィンター , ダイアナ | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 8117 | |||||
姓名 | 西村 , 幹子 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 新型コロナウィルス感染症の世界的蔓延により,多くの子どもたちの学習が阻害されてきた。本稿では,学校が閉鎖された2020年3月から2年間の経験と課題について振り返る。無期限の学校閉鎖を強行することで,新型コロナウィルス感染症は「物理的な学校モデル」を真剣に見直す機会を提供し,子どもの学習における親の役割を拡大した。本稿は,パンデミック下における教育への親の関与と現場で培われた解決策について分析する。著者らはウガンダ東部のブソガ地域において,親,教師,校長とともにラジオ・トークショーとオンラインによるグループサポート・プラットフォームを展開した。本研究により3つの結果が得られた。第一に,自宅学習活動が多くの世帯で行われ,子どもの学習における自らの役割に関する親と教師の認識に徐々に変化がみられた。第二に,多くの地域における学校閉鎖は,親,教師,学校の間の関係性を強化するという予期せぬ効果をもたらした。第三に,遠隔の学習支援下において低学年の子どもの学習支援は,主に兄姉によって行われた。このように,困難な状況下においても幼い子どもたちの学習支援については,より地元の資源を探ることが可能であることが分かった。 The COVID-19 global health pandemic has led to learning disruptions for many children. In this paper we reflect on the experiences and lessons learned during the two years since March 2020 when school closures were first imposed. By forcing indefinite classroom shutdowns, COVID-19 brought the “physical school model” into sharp focus and amplified the parent’s role in children’s learning. This paper analyses parental involvement in education and the adoption of locally generated solutions to the learning crisis in Uganda under the COVID-19 pandemic. We conducted radio talk shows and online group support platforms involving parents, teachers and head teachers in Busoga sub-region. The study identified three key findings. First, home-based learning took root in many households and facilitated gradual changes in parents’ and teachers’ perceptions about their roles in supporting children’s learning. Second, school closures in many areas had the unexpected effect of strengthening (rather than weakening) relations between parents, teachers and schools. Finally, remote learning support in households with children in the foundational early grades was mostly provided by their older siblings. As such, communities could explore more such available local resources to organize group learning for the younger children even under a pressing situation. |
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言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 64, p. 1-18, 発行日 2022-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |