ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 63号 (2021)

グループセラピーの方法論 -現代思春期の心理的発達を支援する方法として-

https://doi.org/10.34577/00004797
https://doi.org/10.34577/00004797
537cecda-5cc8-4887-8cc4-e8dc0eae55af
名前 / ファイル ライセンス アクション
グループセラピーの方法論 グループセラピーの方法論 -現代思春期の心理的発達を支援する方法として- (1.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-07
タイトル
タイトル グループセラピーの方法論 -現代思春期の心理的発達を支援する方法として-
言語 ja
タイトル
タイトル Methodology of Group Therapy: As a Way of Supporting the Psychological Development of Contemporary Adolescents
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004797
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 那須, 里絵

× 那須, 里絵

WEKO 7615

ja 那須, 里絵

Search repository
西村, 馨

× 西村, 馨

WEKO 7616

ja 西村, 馨

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 7617
姓名 NASU, Rie
言語 en
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 7618
姓名 NISHIMURA, Kaoru
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,仲間希求があるにもかかわらず学校で孤立し,孤独を抱えている思春期の子どもへのグ ループセラピーの有効性を検討した。思春期グループセラピーの仲間関係発達促進モデルの意義を述べ, 仲間関係発達を促進する上でのパラメーター(枠組み,活動,グループ発達段階,セラピストの基本的 技法)を整理し,外来機関でのグループセラピーのデザインを試みた。適切にデザインされたグループ セラピーの適用は,思春期の子どもに居場所を提供し,孤独感の低減と仲間関係の改善をもたらすこと が期待される。ここでデザインされたグループにおける仲間関係の具体的な発達過程について,孤独を かかえた子どもがどのように展開を見せるのかを検討することが今後の課題である。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, the authors examined the usefulness of group therapy as a method to help adolescents who feel loneliness by being isolated from peer relationship in their schools even though they long for friends. First, the significance of the model of peer-oriented group therapy to promote adolescents’ development was reviewed and discussed. Second, the parameters of group therapy for that purpose were discussed that were essential to develop peer-relationships, such as group structure, activities to be introduced in group, phases of group development, and group therapist’s basic techniques. Third, an outpatient group therapy was proposed that was designed to help those adolescents who are isolated in school. It is expected an adequately prepared program helps adolescents to feel comfortable with peers, to reduce loneliness, and to improve peer relationships. It should be examined how isolated adolescents develop their peer relationship in a group that is designed here.
書誌情報 ja : 教育研究

号 63, p. 113-122, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:57:13.639230
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3