WEKO3
アイテム
交換留学生のダイアリー・スタディーの予備調査-帰国後に見られる再適応の諸問題-
https://doi.org/10.34577/00004795
https://doi.org/10.34577/000047958944ca6c-0f58-4fdc-bada-a37a685fd02a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 交換留学生のダイアリー・スタディーの予備調査-帰国後に見られる再適応の諸問題- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Pilot Study of Study-Abroad Students’ Diary Studies: Re-entry Issues upon Returning Home | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00004795 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
武田, 礼子
× 武田, 礼子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 7612 | |||||
姓名 | TAKEDA, Reiko | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 海外留学に出発前の学生を対象に留学準備講座を開設する大学は増加しているが,帰国後の学生に対 応する講座の設置は発展途上である。そのため留学期間が終了し帰国した学生に対し,単位換算などの 事務手続き以外のフォローアップを行う体制作りが課題となっている。本論では二学期間の長期留学を 経験した大学生のダイアリー・スタディーの予備調査を報告する。調査が行われた私立大学では,2017 年度に出発前の留学準備講座が開講されたが,帰国した学生に対し日本における再適応のための指導は 行われていない。そこで筆者は帰国後の再適応のプロセスを探求することを目的とし,二人の学生を対 象に英語でのダイアリー・スタディーを実施し,うち一人の学生の記述内容を通して,帰国後の再適応 プロセスを考察する。帰国後の留学生の再適応に焦点を当てることにより,大学が提供できる支援体制 の可能性を探る。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In recent years, a growing number of Japanese universities have created courses to prepare their students for studying abroad. However, despite the demand for assistance to ease the students’ re-entry back in Japan, besides transferring credits and other administrative procedures, a structure to follow up on their return to the home institution may not be available. This paper introduces a pilot study, which focuses on diary studies of Japanese university students who studied abroad for two semesters. The home university, which is a private institution, created a study-abroad preparation class in 2017; however, there has not been any post-sojourn course offered for returning students. In the present research notes, I conduct a diary study based on entries written in English by one former exchange student with an emphasis on his re-entry process in Japan. Shedding light on issues which Japanese students experience upon their return, this paper explores how universities and institutions can help their re-entry back in Japan, which is an understudied area. | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 63, p. 97-103, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |