ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 58号 (2016)

フェイスと外国語学習

https://doi.org/10.34577/00004019
https://doi.org/10.34577/00004019
5045af2d-ae67-45c8-bf4b-d8ec07cb9f23
名前 / ファイル ライセンス アクション
13.pdf フェイスと外国語学習 (827.5 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-18
タイトル
タイトル フェイスと外国語学習
言語 ja
タイトル
タイトル Face and Language Learning
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004019
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 武田, 礼子

× 武田, 礼子

WEKO 4998

ja 武田, 礼子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 一般的にフェイス(面子)研究の原点は,コミュニケーション研究であるが,外国語教育研究において,フェイス研究の実証研究は稀少であるため,未だに発展途上の分野である。本稿では,フェイスと外国語学習を考察する。まず背景にある,ゴフマン(1967)のフェイス理論,またその影響を受けたブラウンとレヴィンソン(1987)のポライトネス理論を論じる。次にゴフマンと同様,フェイスを普遍的だと論じるリンとバウワーズ(1991)が提唱する構成概念を紹介する。また中国発祥と言われる文化特有のフェイスの具体例として,中国人留学生を対象とした研究も紹介する。本稿では普遍的・文化特有,それぞれの立場のフェイスの諸研究を考察し,感情とフェイスの関連のように潜在的可能性のある分野にも触れ,外国語教育への応用も検討する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article reviews the underexplored area of face and language learning. While face research can generally be traced to communication studies, little has been studied empirically on face in second language research. This article starts with Goffman’s (1967) concept of face, which is the precursor of Brown and Levinson’s (1987) discussion of positive and negative face. Other researchers, such as Lim and Bowers (1991) also share Goffman and Brown and Levinson’s idea of a universal face construct, but face is considered a culture-specific phenomenon, which is said to have originated in China. This article introduces research on both universal face and culture-specific face, including studies involving Lim and Bowers’ (1991) face construct, as well as those involving Chinese students in the UK. This article concludes with the implications that emotions have on face, and the impact that emotions and face have in the language classroom.
書誌情報 ja : 教育研究

号 58, p. 121-127, 発行日 2016-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523335
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:54:04.076742
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3