ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 58号 (2016)

質的研究の多様性を教える -ポートレイチャー法の紹介を通じて-

https://doi.org/10.34577/00004015
https://doi.org/10.34577/00004015
59cef0d3-9471-4bd1-8a36-95f44b9ef890
名前 / ファイル ライセンス アクション
09.pdf 質的研究の多様性を教える-ポートレイチャー法の紹介を通じて- (1.1 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-18
タイトル
タイトル 質的研究の多様性を教える -ポートレイチャー法の紹介を通じて-
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching Qualitative Research in its Multiplicity:Introduction to Portraiture Methodology
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004015
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 宮崎, あゆみ

× 宮崎, あゆみ

WEKO 5462

ja 宮崎, あゆみ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,質的研究法の特徴を明確化し,質的研究法の重要な試みの一つであるポートレイチャー法を紹介することで,日本においてメインストリームとは言えない質的研究法のティーチングの発展に貢献することを目的とする。本稿では,まず,質的研究法の特質について整理し,質的研究法が,インタビューや観察等の質的なデータによって規定されるものではなく,人々の意味構築や実践のプロセスを問う「how」の枠組みに規定されることを明確化する。次に,「質的」枠組みの意味するところを考察する材料として,教育を初めとした広い領域で近年注目されているポートレイチャー法を紹介する。ポートレイチャー法とは,方法的トライアンギュレーションから得られた,文脈に即した厚い記述を基に,現実の複雑性,ダイナミズムや矛盾を捉える手法である。その手法は,社会科学の伝統的な表現方法に挑戦し,芸術と社会科学の境界を問う試みであり,「質的」の意味を考える上で示唆に富んでいる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this article, I aim to contribute to the teaching of various types of qualitative research - which is still not viewed as a mainstream method in Japanese social sciences - through dissecting the features of qualitative research and introducing “portraiture methodology.” First, I will explain that qualitative research is not determined solely by the quality of its data, but also by its framework and its “how” questions for exploring the processes of peoples’ meaning constructions. I will then introduce “portraiture methodology,” a widely respected methodology in many disciplines (including education), to think about what “qualitative” really means. Portraiture methodology combines various qualitative methods and pursues triangulations in various forms to obtain a thick, contextual documentation of complex, dynamic, and contested human experiences. It challenges the traditional ways in which social sciences represent reality, and incorporates artistic means to capture complex human experiences. This attempt to blur the boundaries of arts and sciences offers abundant suggestions about how to understand the meanings of “qualitative.”
書誌情報 ja : 教育研究

号 58, p. 87-95, 発行日 2016-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523331
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:54:10.854291
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3