WEKO3
アイテム
活動集団療法における甘えのあり方と情動調整機能の発達
https://doi.org/10.34577/00004010
https://doi.org/10.34577/00004010ec2f3dd2-af5b-4313-ad60-7adca747c62b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-03-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 活動集団療法における甘えのあり方と情動調整機能の発達 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of Amae and Affect Regulation Function in Activity Group Therapy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00004010 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
木村, 能成
× 木村, 能成× 那須, 里絵× 西村, 馨 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 和文要旨:活動集団療法においては,発達障害や対人関係上のトラブルといった問題視されることが少ない「普通の」子どもであっても,グループでの遊びを通して自身の課題やなんらかの困難さが浮き彫りとなり,内面を掘り下げることが可能になる。それは問題解決や心理教育を目的としたグループでは見られない,活動集団療法独自の意義であると考える。筆者らが取り組んでいる活動集団療法における,あるメンバーの変化過程を通して,活動集団療法の可能性を考察した。一見普通に見える子どもであっても,感情のコントロールや,「甘え」のあり様においては,彼らなりの苦しみがありうるのであり,そうした子どもたちへの介入の方針を考察した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to reveal the possibility of Activity Group Therapy which we have conducted by considering the psychological changes that were observed in one of the members. In Activity Group Therapy, some children considered to be “psychologically normal” reveal their psychological problems and work on their inner growth through playing in the group. This seems a unique feature of the Activity Group Therapy, not seen in the group that are “problem solving oriented group” or “psychological education oriented group”. Thus, in this paper, children’s psychological development can be promoted by “Amae (an attempting of a person to make an authority people, like parents, therapists, teachers or supervisor, take care of him/her) experience” and peer relationship in the group is suggested. Also, in this paper, it is suggested that children who seem to be “psychologically normal” sometimes have serious problems in affect regulation, and it is possible that Activity Group Therapy can offer the opportunity to develop psychologically for “normal” children who have difficulties in their affect regulation. | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 58, p. 33-43, 発行日 2016-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523326 |