ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 58号 (2016)

情報検索プロセスへの関わり -大学生向けの理論的観点と実践的観点-

https://doi.org/10.34577/00004009
https://doi.org/10.34577/00004009
6e66f806-beb8-4726-859e-a3712d312dc7
名前 / ファイル ライセンス アクション
03.pdf 情報検索プロセスへの関わり -大学生向けの理論的観点と実践的観点- (841.9 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-18
タイトル
タイトル 情報検索プロセスへの関わり -大学生向けの理論的観点と実践的観点-
言語 ja
タイトル
タイトル Engaging with the Information Search Process:Theory and Practice for Students
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00004009
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 アルベール, ギヨーム

× アルベール, ギヨーム

WEKO 5457

ja アルベール, ギヨーム

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 大学生が高等教育レベルを学ぶ時,基礎的な要件となるのは論文の書き方である。しかし,常に問題とされるのは,彼らが中等教育で論文の書き方を既に学んでいることを求められている点である。ただし,そのような知識を要して論文を書いている学生は稀である。同時に筆記試験が基本という教育制度において論文を書くための知識を中等教育の時から高めるたとしても得られる価値は少ないのである。本稿はKuhlthau のInformation Search Process(情報検索プロセス)を使い論文作成の最初のステージに焦点をあてる。研究を理解する上で重要なWord Knowledge(言葉知識)について主にスポットライトをあてる。ICTの発展により,データベースにアクセスしやすくなったことで,文献レビューの機会が多くなり研究の幅が広がった。しかし,それらデータベースを使いこなすためには,Word Knowledge(言葉知識)が必須であるが,その概念を理解し咀嚼することは難しい。本稿は,理論的観点と実践的観点の二つのアプローチを取る。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A fundamental requirement when one enters the tertiary education level is to know how to write academic papers. The main problem that arises from this aspect is that students are often supposed to know how to write such papers from their secondary level studies (McGregor, 1999). My experience as a Teaching Assistant (TA) at my home university in Japan has shown me it was often not the case. At the same time, in a system dominated by entrance exams which focus on cramming abilities and short answers, it is of little surprise that students might not have the right tools to deal with tertiary education requirements when they start their life as college students. This article focuses on the first stages of writing papers using Kuhlthau’s Information Search Process (Kuhlthau, 2004) and emphasizing the importance of word knowledge when apprehending research. With the development of Internet and Communication Technologies (ICT), database research has become one of the easiest ways to access thousands of academic papers for literature review. However, their optimal use requires word knowledge whose acquisition may not be as simple as it seems. Through drawing on the author’s experience as a TA and a Writing Support Desk (WSD) tutor, this paper also provides a concrete measures’ section for students who are eager to have pragmatic solutions to their difficulties in finding sources and using them effectively. Considerations on plagiarism and how to avoid it are also provided. This approach on the Information Search Process through both theoretical and pragmatic scopes, will hopefully address researchers’ and students’ interest on the subject.
書誌情報 ja : 教育研究

号 58, p. 25-32, 発行日 2016-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523325
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:54:17.866882
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3