WEKO3
アイテム
サイエンティフィック・ライティング科目におけるエラー分析目的の診断テスト構築
https://doi.org/10.34577/00000038
https://doi.org/10.34577/00000038d8e07d44-42a1-48c0-91a7-94cf8d3b8589
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-09-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | サイエンティフィック・ライティング科目におけるエラー分析目的の診断テスト構築 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Construction of a Diagnostic Test for Error Analysis Purposes in Scientific Writing Courses | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00000038 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
小野, 倫寛
× 小野, 倫寛 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究論文は,高等教育におけるサイエンティフィック・ライティング科目のための文法診断テストの構成概念上の妥当性を調査することに焦点を当てている。この目的のために,学習者によるサイエンティフィック・ライティングの文章の中に頻繁に見られるエラーを,文単位で分析した。文法診断テストのデザインの基本となるこれらのエラーは,以下の12カテゴリに渡る:代名詞,冠詞,名詞句,前置詞,接続詞,能動態/受動態,時制,主語動詞,不定詞/動名詞,不規則動詞,名詞化,修飾語。結果,文法診断テストの構成概念上の妥当性が認められ,客観的テスト形式(例:選択形式)において,エラー認識と文法理解度の両方を測ることが可能であることが示された。具体的には,文法診断テストで文法理解度を測るためには,選択肢の誤選択肢として“エラー認識”を含める必要性を示唆された。同様の文法診断テストの導入は,教育者が学習者の弱点を認識することで,より効果的な文法教育を提供することを可能にすると言える。 This study examines the construct validity of a diagnostic grammar test for scientific writing courses at tertiary institutions. For this purpose, a literary analysis of commonly encountered sentence-level errors in scientific texts was conducted. These errors formed the design-base for the diagnostic grammar test, for which 12 categories were identified: pronouns, articles, noun clusters, prepositions, conjunctions, voice, tense, subject-verb agreement, infinitive/gerund complements, irregular verbs, nominalizations, and modifiers. The results demonstrate the construct validity of a diagnostic grammar test when using objective testing formats (i.e. multiple choice), provided that both error recognition and understanding of grammatical rules are tested. Specifically, findings show the need for “error recognition” distractors to be built within diagnostic tests in order to measure acquired grammatical proficiency. It is postulated that similar diagnostic grammar tests would allow instructors to offer more effective grammar instruction through identification of learner weaknesses. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 55, p. 269-291, 発行日 2013-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |