ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 57号 (2015)

ミャンマーとタイの社会科カリキュラムの比較研究─グローバルカリキュラムにおける「国民」と「市民」の観点より─

https://doi.org/10.34577/00003412
https://doi.org/10.34577/00003412
9de8bea4-d3a1-4470-aff9-6a941f2d1847
名前 / ファイル ライセンス アクション
03_研究論文-小島.pdf ミャンマーとタイの社会科カリキュラムの比較研究 (568.9 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-04-24
タイトル
タイトル ミャンマーとタイの社会科カリキュラムの比較研究─グローバルカリキュラムにおける「国民」と「市民」の観点より─
言語 ja
タイトル
タイトル A Comparative Study of the Social Studies Curricula of Myanmar and Thailand: From the Perspective of ‘Nationals’ and ‘Citizens’ in the Global Curriculum
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00003412
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 小島, 文英

× 小島, 文英

WEKO 1600

ja 小島, 文英

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,ミャンマーとタイの社会科カリキュラムにおける「国民」と「市民」の扱いを主題とする。
グローバルカリキュラムの要件とされる「相互依存」「統合」「協同」という「グローバル性」を,市民性と国民性に依拠するのか,あるいは自然法的諸概念として強調されるべきかの問題はいかに調整され得るのか。タイでは内容と方法について基準となるカリキュラムが存在するが,ミャンマーでは具体的に教科書とマニュアルがそれに相当する。そのことが,関係性や相対化というグローバルカリキュラムの要件を充たしにくくする。本事例研究は,市民性の概念には共有する普遍的な価値が含意されることを強調する。「グローバル性」は,知識「内容」と知識「形態」の関連が担保する。普遍的価値を共有する「市民」の育成には,「家族精神」のような自然法的諸概念の適用が,近隣社会にとどまることなく,近隣諸国との関係に関連するものとして描かれてゆく必要があることを論じる。

The paper deals with the concepts of nationality and citizenship in a comparative analysis of the social studies curricula in Myanmar and Thailand. It is questionable whether ‘globality’ (defined as aspects of the global curricula, such as inter-dependency, unity, and collaboration) ought to rely on the concepts of citizenship and nationality or the concept of natural law. While the contents and methods are stipulated in the Thai curriculum, teachers in Myanmar must refer to textbooks and manuals. This makes it difficult to deal with the requirements of the global curricula, such as relationships and relativity. Case studies imply that the concept of citizenship includes some common universal values, and that globality should coordinate problems of citizenship, nationality, or natural law. Globality must be guaranteed by the relation between knowledge contents and knowledge forms. A global curriculum requires that the application of the natural law concept “family spirit” be expanded from a local community to a relationship among neighboring countries in order to enhance the citizens who share universal values.
言語 ja
書誌情報 ja : 社会科学ジャーナル

号 57, p. 23-33, 発行日 2015-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04542134
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:53:55.698015
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3