WEKO3
アイテム
日本の国立大学における外国人大学院生家庭でのバイリンガル及びトライリンガルの子どもに対する言語ポリシー研究
https://doi.org/10.34577/00002306
https://doi.org/10.34577/00002306e709b8ac-57e0-4150-8f17-aaf2017514ed
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本の国立大学における外国人大学院生家庭でのバイリンガル及びトライリンガルの子どもに対する言語ポリシー研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Family Language Policies for Young Bilingual and trilingual Children of Foreign Graduate School Students at Japanese National Universities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002306 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
史, 傑
× 史, 傑 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本発表では日本における国立法人大学での外国籍大学生と研究者の家庭でのヤングバイリンガリズム/トライリンガリズムの子どものファミリーバイリンガリズムに対する保護者の意思および言語ポリシーについて報告をする。本研究では文部科学省により支援されている同じ寮組織に属する9 家族をコントロールグループとして選ばれた。2008 年10 月から12 月にかけて記述式による詳細なアンケート調査と2 度のインタビューを行った。調査協力者より抽出された量的・質的の双方の結果を本論文で述べる。本調査の主な調査結果として,家庭内バイリンガルおよびトライリンガル教育には強い親の意思が必要不可欠であり,とりわけ日本の中で少数派言語となる母語を持つ場合には顕著であることが分かった。9 家族のうち7 家族では実用的理由によって3 ヶ国語(母語・日本語・英語)で子どもを育てていることが分かった。また,家庭言語を最優先させており,両親の祖国の教育の影響により様々なパターンが見られた。日本への短期滞在の研究者への付帯家族の多くは各家庭の言語ポリシーが重要な役割を担うことが分かった。 This article reports an investigation of parental awareness of family bilingualism and the language polices adopted for the young bilingual/trilingual children of foreign graduate school students and scholars at national universities in Japan. Nine families, who live in the same dormitory, sponsored by the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), were chosen as the control group of this study. An extensive, written survey was conducted followed by two rounds of interviews between October and December, 2008. Quantitative and qualitative results were analysed in this report. The main findings of this research indicate strong parental awareness of the necessity of home bilingual and trilingual education, especially in mother tongue education at home, among minorities in Japan. Seven out of nine families were found to be raising children trilingually (i.e. mother tongue, Japanese and English) for pragmatic reasons. With regard to prioritizing the home languages, various patterns were found which showed the influence of parents’ home country education. The fact that many of the families were short-term scholars-cum-residents in Japan also played an important role in the formulation of language polices in each family. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 54, p. 189-203, 発行日 2012-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |