WEKO3
アイテム
同一視編成理論の発達理論における意味
https://doi.org/10.34577/00002302
https://doi.org/10.34577/00002302c3d00926-d560-4f35-9527-fb2757f792d4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 同一視編成理論の発達理論における意味 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Role of Consolidated Identification Theory in Developmental Theories | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002302 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
荻本, 快
× 荻本, 快 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 青年期初期の同一視編成は,「子どもの同性親の表象が異性親の表象よりも強い同一視の凝集性もしくは一致性を持つ」と定義される(Besser & Blatt, 2007)。本論は,同一視編成理論の発達理論としての意味を理論的に明瞭化し,臨床的,実証的研究の道筋をつけることを目的とした。同一視編成理論は,父―母―子の三者関係を前提として,青年期初期の同性親と子の二者関係に焦点化したことに有用性を見出せる。本理論によって分離個体化の葛藤の浮上から自我同一性の探究への転回メカニズムが明瞭になると期待できる。理論の体系性を評価したところ,同一視編成が青年期初期における性別同一性の展開に与える影響を,精神性的発達に基づいて理論を再構成していく必要性が浮上した。今後は,同一視編成の発達促進的意味について,実証的な検討を行っていくことが必要である。 Consolidated Identification is the theory that a child should have greater coherence in the representation of the same-sex parent than in the opposite-sex parent in early adolescence (age 11-13) (Besser & Blatt, 2007). The purpose of the present article is to clarify the position of consolidated identification theory in the context of adolescent developmental theories, and to indicate future prospects for clinical and empirical research. The consolidated identification theory is based on a triangulate relation, and focuses on the dyadic relation between child and his/her same-sex parent; the essential significance of this theory. The theory elucidates the dynamism from reactivation of the separation-individuation anxiety to exploration of ego identity. An evaluation of the systematization of the theory shows the necessity for reconstruction of the effect of consolidated identification on gender identity development in early adolescence, based on psychosexual development theory. Further empirical research is needed on the developmental meaning of consolidated identification in early adolescence. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 54, p. 145-153, 発行日 2012-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |