ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 56号 (2014)

イノベーション高等教育 -日本の理工系大学でのESPプログラムの設立と管理 の試み-

https://doi.org/10.34577/00002257
https://doi.org/10.34577/00002257
4b40b7b2-2352-4ada-90cd-dd2b01ecee42
名前 / ファイル ライセンス アクション
14 イノベーション高等教育 -日本の理工系大学でのESPプログラムの設立と管理 の試み- (733.4 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-04-25
タイトル
タイトル イノベーション高等教育 -日本の理工系大学でのESPプログラムの設立と管理 の試み-
言語 ja
タイトル
タイトル Innovation for Higher Education: Developing and Managing an ESP Program at a Japanese University of Science and Engineering
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00002257
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 史, 傑

× 史, 傑

WEKO 3712

ja 史, 傑

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 グローバル化の進展で高等教育はイノベーションを強く求められている。日本の理工系大学では,科学共通語の英語を学生が学術的・専門的に使いこなすようになる効果的な英語教育が早急に求められている。ESPは急速に広まり,高等英語教育に大きな構造変化をもたらした。しかし,ESPカリキュラムの開発・実施は難しいものである。本稿では,高等英語教育におけるイノベーションのケーススタディとして,東京のある大学の理工学部生を対象としたESPプログラムについて報告する。まず,教育に関連したイノベーションの基本概念と理論,およびESPの定義を説明する。次いで,ESPの歴史的発展,教育的アプローチとしてのESP,カリキュラムデザイン,プログラム管理について論じる。特に,ニーズの分析,方法論,教授法,ジャンル選択,評価,教材,教員配置について検討する。学部と大学院一貫のESPプログラムの構築等,今後の展望も述べる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 As globalization continues its advance around the world, the need for innovation in higher education is greater than ever. The traditional practices, ideologies, and infrastructure of higher education are being challenged by the rapidly evolving global standards. With English being the world’s current science lingua franca, Japanese universities of science and engineering are in urgent demand of a more efficient English education that is able to make students functional in English in academic and professional contexts. As the third dimension of an innovative approach to tertiary EFL education that includes EGP (English for General Purposes) and EGAP (English for General Academic Purposes), ESP is spreading rapidly and initializing substantial and structural changes in tertiary EFL English education. However, the development and implementation of innovative and methodologically-sound ESP curricula at Japanese universities will take both time and effort. This paper focuses on an ESP program for undergraduate students majoring in science and engineering at a Japanese university in Tokyo as a case study of innovation in English education at the tertiary level. First, definitions and theories of innovation relating to education and ESP are explained. Then, the development of ESP, ESP as an educational approach, curriculum design, and program management are discussed. Specific aspects of curriculum design, including Needs Analysis, methodology, pedagogy, genres, evaluation, teaching materials, and staffing are examined. The future development of the program, such as the construction of a coherent program that bridges undergraduate and graduate school ESP programs, is also discussed.
言語 en
書誌情報 ja : 教育研究

号 56, p. 129-139, 発行日 2014-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:53:01.680717
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3