WEKO3
アイテム
イノベーション高等教育 -日本の理工系大学でのESPプログラムの設立と管理 の試み-
https://doi.org/10.34577/00002257
https://doi.org/10.34577/000022574b40b7b2-2352-4ada-90cd-dd2b01ecee42
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | イノベーション高等教育 -日本の理工系大学でのESPプログラムの設立と管理 の試み- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Innovation for Higher Education: Developing and Managing an ESP Program at a Japanese University of Science and Engineering | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002257 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
史, 傑
× 史, 傑 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | グローバル化の進展で高等教育はイノベーションを強く求められている。日本の理工系大学では,科学共通語の英語を学生が学術的・専門的に使いこなすようになる効果的な英語教育が早急に求められている。ESPは急速に広まり,高等英語教育に大きな構造変化をもたらした。しかし,ESPカリキュラムの開発・実施は難しいものである。本稿では,高等英語教育におけるイノベーションのケーススタディとして,東京のある大学の理工学部生を対象としたESPプログラムについて報告する。まず,教育に関連したイノベーションの基本概念と理論,およびESPの定義を説明する。次いで,ESPの歴史的発展,教育的アプローチとしてのESP,カリキュラムデザイン,プログラム管理について論じる。特に,ニーズの分析,方法論,教授法,ジャンル選択,評価,教材,教員配置について検討する。学部と大学院一貫のESPプログラムの構築等,今後の展望も述べる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As globalization continues its advance around the world, the need for innovation in higher education is greater than ever. The traditional practices, ideologies, and infrastructure of higher education are being challenged by the rapidly evolving global standards. With English being the world’s current science lingua franca, Japanese universities of science and engineering are in urgent demand of a more efficient English education that is able to make students functional in English in academic and professional contexts. As the third dimension of an innovative approach to tertiary EFL education that includes EGP (English for General Purposes) and EGAP (English for General Academic Purposes), ESP is spreading rapidly and initializing substantial and structural changes in tertiary EFL English education. However, the development and implementation of innovative and methodologically-sound ESP curricula at Japanese universities will take both time and effort. This paper focuses on an ESP program for undergraduate students majoring in science and engineering at a Japanese university in Tokyo as a case study of innovation in English education at the tertiary level. First, definitions and theories of innovation relating to education and ESP are explained. Then, the development of ESP, ESP as an educational approach, curriculum design, and program management are discussed. Specific aspects of curriculum design, including Needs Analysis, methodology, pedagogy, genres, evaluation, teaching materials, and staffing are examined. The future development of the program, such as the construction of a coherent program that bridges undergraduate and graduate school ESP programs, is also discussed. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 56, p. 129-139, 発行日 2014-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |