WEKO3
アイテム
幼児の自己制御を育む父子遊びの発達力動理論 -介入プレイ観察による力動理論の構成-
https://doi.org/10.34577/00002252
https://doi.org/10.34577/00002252630508ca-60ad-46d7-93e7-56ec256f20fe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼児の自己制御を育む父子遊びの発達力動理論 -介入プレイ観察による力動理論の構成- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Developmental Dynamic Theory of Father-Child Play that Contributes to the Development of Self-Regulation in Early Childhood: A Construction of Dynamic Theory via the Intervener-Observer Method of Activity Play | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002252 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
荻本, 快
× 荻本, 快 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 父親と幼児によるRough-and-Tumble Play(RTP:乱闘遊び)は,幼児が自らの攻撃性を制御する能力の発達に寄与することが示唆されてきた。本論は,父子のRTPに関する幼児の発達理論に基づき,介入プレイ観察法による事例検討をもとに理論的考察を行うことで,父子のRTPにおける幼児の自己制御の発達要件について,その変数間関係を考察した。その結果,RTPにおいて優位性を保つ父親が攻撃性を制御する態度と行為を示し,それを幼児が模倣することで,攻撃性の制御の内在化を促進する父子の協調が生じることが見出された。そして,幼児の攻撃性の制御が安定化する過程で,RTP中に幼児が自らの限界を超えようと挑戦することと,それに対する父親からの賞賛と誇りの表現によって幼児の父親への同一視が強化されることが考察された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It has been suggested that father-child rough-and-tumble play (RTP) contributes to the development of one’s ability to regulate her/his own aggression in early childhood (e.g. Paquette, 2004). Based on the previous developmental theories of early childhood related to father-child RTP, this article examines the relationship between the variables of developmental requisites of self-regulation in early childhood that are specific to father-child RTP. This is achieved through a theoretical discussion based on a single case study of an early childhood boy involved in an intervener-observer method of activity play. In closing, a theoretical hypothesis about the developmental mechanism of self-regulation during early childhood in father-child RTP play is also provided. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 56, p. 81-88, 発行日 2014-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |