WEKO3
アイテム
臨床場面における適応的な「ふつう」の捉え方──発達障害児の保護者との面接過程の検討を通じて──
https://doi.org/10.34577/00002249
https://doi.org/10.34577/000022491225a29d-75cc-4d39-9f2b-00977e4d695a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 臨床場面における適応的な「ふつう」の捉え方──発達障害児の保護者との面接過程の検討を通じて── | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Adaptive Perception of “Futsu” in Clinical Counseling Situations: A Single Case Study of the Mother of Child with Pervasive Developmental Disorder | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002249 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
生井, 裕子
× 生井, 裕子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本人にとって,「ふつう」という言葉は,文脈により多義的な意味を内包している。また「ふつう」の捉え方は,適応と深く関わりを持つことが指摘されている。しかしながら,個々の「ふつう」の捉え方の違いのあり方や要因については,これまでの研究において十分明らかにされてこなかった。そこで本研究では事例検討を通じて,適応的な「ふつう」概念について,いくつかの視点を提示することを目的とした。面接過程の検討より,適応的な「ふつう」概念について,以下の視点を提示した。1)自己を客観視する視点を持てている。それは,「ふつう」を適応的な「仮面」として用いることを可能にする。2)自己の内的感覚を明瞭に捉え,健全な自尊心を持っている。また自己の否定的感情を抱えられるため,仮面としての「ふつう」を防衛的に使用する必要がない。3)「周囲と調和している」といった,安定した主観的感情と共に「ふつう」が体験されている。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The word “Futsu” involves equivocal meanings depending on contexts. It has been suggested that the recognition of “Futsu” is associated with adaptation. However, previous studies did not sufficiently demonstrate how differences among the recognition of “Futsu” had developed. The purpose of this study is to present several perspectives concerning the adaptive recognition of “Futsu” through a single case. This study demonstrates that there are three points in terms of the adaptive recognition of “Futsu”: 1) that he/she has a perspective of selfmonitoring to use “Futsu” as an adaptive “mask”. 2) that he/she catches inner sensibility of self clearly, and has healthy self-esteem. Moreover, he/she is able to confront his/her negative emotions so that he/she needs not perform “Futsu” as a mask. 3) that “Futsu” is a condition associated with stable state of subjective emotions such as “harmony with people around him/her”. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 56, p. 51-60, 発行日 2014-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |