ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 53号 (2011)

ハイパーテキストを利用した学習の効果向上のための探索─認知負荷理論に関する文献調査からの示唆─

https://doi.org/10.34577/00002234
https://doi.org/10.34577/00002234
5b99b428-558d-4a4e-867d-d6724f413501
名前 / ファイル ライセンス アクション
ES ハイパーテキストを利用した学習の効果向上のための探索ー認知負荷理論に関する文献調査からの示唆ー (4.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-04-10
タイトル
タイトル ハイパーテキストを利用した学習の効果向上のための探索─認知負荷理論に関する文献調査からの示唆─
言語 ja
タイトル
タイトル Exploring the Way to Improve the Effectiveness of Hypertext-Based Instruction: Inferences from the Literature on Cognitive Load Theory
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00002234
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 富田, 馨

× 富田, 馨

WEKO 3693

ja 富田, 馨

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 今日までに多くの実践家たちがハイパーテキストを利用し、教育ソフトウエアを開発して来た。ハイパーテキストは多様な形で情報を提示することができるので、様々な目標に最適化された学習を提供できると信じられてきた。しかしながら、ハイパーテキストは実際には高密度な情報によって人々を圧倒し、学習を妨げるということが研究者達によって言及されて来た。また、ハイパーリンクを含んだ文章では持続的な読解が困難であるということも報告されている。本研究では認知負荷理論に関する文献調査を通して、ハイパーテキストを利用した学習を改善する方法について考察した。文献調査の結果、ハイパーテキストは構造設計と学習内容を適切に選択することで意義のある学習を実現させることができると分かった。また、ハイパーテキストを利用した学習がモチベーションを向上させる可能性も示唆された。本論文はハイパーテキストを使った教材に関する六つの原理と、将来の研究への示唆で締めくくられている。

To date, a large number of practitioners have created instructional software with the technology of hypertext. Because the technology can present information in multiple ways, it was believed that hypertext would provide instructions optimized for various learning objectives. However, researchers have mentioned that hypertext actually distracts learning by overwhelming people with the high density of information. It is also reported that people cannot perform sustained reading with passages including hyperlinks. This study explores how to ameliorate hypertext-based instruction by reviewing the literature on cognitive load theory (CLT). The present study found that hypertext could bring about meaningful learning with appropriate selection of structural design and learning contents. It also found that hypertext-based instruction could increase motivation. In conclusion, this paper suggests six principles for hypertext-based instructions with recommendations for the methodologies of future studies.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 53, p. 189-199, 発行日 2011-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:51:36.903404
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3