WEKO3
アイテム
日本人EFL英語上級者の英語聴解力の分析─ケーススタディ─
https://doi.org/10.34577/00002233
https://doi.org/10.34577/000022335b964046-6213-4503-ad0b-1b3509c8cdd1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本人EFL英語上級者の英語聴解力の分析─ケーススタディ─ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Analysis of English listening Comprehension of an Adult Advanced Japanese EFL Learner: A Case Study | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00002233 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
二宮, 尚子
× 二宮, 尚子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | これまで上級英語学習者の聴解力の問題はあまり注目されてこなかった。上級者なら英語聴解力は自律的に伸ばしていけると一般に考えられているが、高度な聴解での問題点は実はあまり知られていない。本研究では、英語聴解力が伸び悩んでいる一人の日本人EFL上級者をケースステディとして取り上げ、何が問題なのかその要因を、音声、文法、語彙、意味の言語学的側面と方略的側面から分析した。その結果、参加者がメタ認知的方略を既に十分行っている一方で、音声、特に弱形に対する聞き取りの弱さが、聴解の阻害原因となっていることが判明した。本研究はEFLという学習環境で出会う高度な聴解に対して、上級者でも特に弱形を明示的に意識したボトムアップ対策の比重を高め、認知的、メタ認知的なトップダウンの方略を包摂した双方向からの対策が必要と考察した。 Advanced English learners have rarely been given serious attention regarding the further development of their second language (L2) listening comprehension. The present study aimed to identify factors involved in advanced listening and to ascertain how those factors affect listening comprehension. The inductive nature of the research required the researcher to adopt the method of a case study which focused on the listening comprehension of an advanced Japanese EFL learner. The participant's listening behavior was examined from bottom-up and top-down perspectives in terms of strategies, and by evaluation of linguistic factors, i.e.,phonological, syntactic, lexical, and semantic factors. Investigations revealed that top-down strategies were well executed by the participant, but real challenges existed in bottom-up phonological factors involved in connected speech. This finding revealed the factors involved in listening at the higher level, which calls for explicit emphasis on strengthening phonological perceptive skills in an integral relation with top-down, cognitive and metacognitive strategies. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 53, p. 179-187, 発行日 2011-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |