WEKO3
アイテム
第一言語と第二言語におけるコロケーション処理への頻度と 一致性の影響の概要
https://doi.org/10.34577/0002000288
https://doi.org/10.34577/0002000288ed594fd6-d23c-4d60-a67f-ef1d78a9da31
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 第一言語と第二言語におけるコロケーション処理への頻度と 一致性の影響の概要 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Overview of the Effect of Frequency and Congruency on Collocational Processing in the First and Second Language | |||||
言語 | en | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/0002000288 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
周, 祐暄
× 周, 祐暄× 森島, 泰則 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,一言語(L1)話者と第二言語(L2)話者のコロケーション処理について,頻度と一致性の観点から考察する。コロケーションとは,よく一緒に使われる単語の組み合わせであり,L1話者は自然に使いこなすが,L2話者には習得が難しい。先行研究では,頻度が語の認識速度と正確さに影響を及ぼし,L1話者は豊富な知識と速い処理速度を持つ一方,L2話者は比喩的コロケーションの理解に時間がかかり,処理が遅れる傾向がある。これは,L2話者が単語を一つ一つ分析するためである。また,一致性効果の研究では,L2話者が母語と同じ意味のコロケーションを処理しやすいことが示されており,L1の知識を利用してL2を理解するためである。改訂階層モデル(RHM)によると,L2の習熟度が上がるとL1の影響が減少し,L2処理が効率的かつ正確になる。今後の研究では,異なる言語や文脈におけるこれらの認知メカニズムをさらに調査する必要がある。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper examines the processing of collocations in both first language (L1) and second language (L2) speakers, focusing on the influence of frequency and congruency. Collocations, as a type of formulaic language, play a crucial role in communication, allowing L1 speakers to process language fluently by relying on stored lexical chunks. However, L2 speakers often struggle with collocations due to less frequent exposure and the arbitrary nature of word combinations. This research highlights how frequency impacts the speed and accuracy of word recognition, with L1 speakers showing faster processing due to their extensive collocational knowledge. L2 speakers, conversely, process collocations more slowly, particularly figurative ones, due to their limited exposure and reliance on computational routes. The congruency effect, where L2 speakers find it easier to process collocations that align with their L1, is also explored. The Revised Hierarchical Model (RHM) is employed to explain how L1 activation diminishes with increased L2 proficiency, leading to more efficient and accurate L2 processing. Understanding the challenges posed by frequency and congruency can inform more effective teaching strategies, aiding L2 learners in achieving greater fluency and accuracy in their target language. Future research should further investigate these cognitive mechanisms across different languages and contexts. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 国際基督教大学学報 1-A 教育研究 en : International Christian University Publications 1-A. Educational Studies 号 67, p. 71-76, 発行日 2025-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |