WEKO3
アイテム
公正性と包摂性に関する教師と生徒の認識 ―― ケニア農村部4 校の公立・私立小学校の事例 ――
https://doi.org/10.34577/0002000284
https://doi.org/10.34577/0002000284460e9295-4994-4473-ab88-2e2032ee1f5d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 公正性と包摂性に関する教師と生徒の認識 ―― ケニア農村部4 校の公立・私立小学校の事例 ―― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Perception of Teachers and Pupils on Equity and Inclusion: A Case Study of Four Public and Private Schools in Rural Kenya | |||||
言語 | en | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/0002000284 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
西村, 幹子
× 西村, 幹子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 公正性と包摂性は,2015年に設定された持続可能な開発目標の中で最も優先度の高い議題の一つとされているが,主要な国際的および国内的な政策文書において,その意味や実践についての明確な記載は乏しい。本稿は,小学校の教師と生徒の認識を分析し,実際の学校における公正性と包摂性の実践に係 る実態を理解することを目的とした。具体的には,ケニア農村部における公立と私立の4校の小学校を事例とし,72名の教師と155名の6年生児童に質問紙調査を行った。結果として,教師は生徒の異なる集団間のダイナミックスを把握しておらず,集団活動における配慮は学業成績に偏っていることが明らかになった。生徒は,異なる集団間においてより複雑な感情を抱いており,その感情は,成績の如何ではなく,社会経済的な地位や障害の有無に関連していた。また,教師の公正性と包摂性に対する認識,いじめの発生状況,その対象,およびその解決方法において,公立校と私立校の間に違いが見られた。学校現場において,公正性と包摂性が実質的,実践的な意味を持つには,より明確な定義と現実的で戦略的な選択肢が吟味されなくてはならない。 |
|||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Despite the fact that equity and inclusion became one of the top priority agendas in the Sustainable Development Goals (SDGs) in 2015, major international and domestic policy documents in Kenya remain with less clarity of its meaning and actual practice in reality. Against this background, this article attempts to analyze perception of teachers and pupils to understand actual practice on equity and inclusion in rural public and private schools in Kenya. A case study of four schools was adopted using surveys with 72 teachers and 155 Grade 6 pupils. The results show that teachers in both public and private schools are less aware of and often overlook the dynamics within different groups of pupils in their group work than how pupils experience it. While teachers focus on academic abilities in group assignments, pupils have more nuanced feelings for working with different groups of pupils. Their concerns are primarily related to the socio-economic and disability lines rather than academic ability. Public and private schools have differences in teachers’ perception on equity and inclusion, the incidence of bullying, the types of victims of bullying, and the way of handling bullying. There is a need for clearer definition with realistic and strategic options of equity and inclusion in each context to enable these values to be practiced in school settings. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
号 67, p. 29-38, 発行日 2025-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |