ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 67号 (2025)

言語単位とコミュニケーション能力

https://doi.org/10.34577/0002000283
https://doi.org/10.34577/0002000283
d912980c-8489-4a12-b208-9b95b6adc5b1
名前 / ファイル ライセンス アクション
02_ES67_RA_Cangemi.pdf 言語単位とコミュニケーション能力 (959 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-25
タイトル
タイトル 言語単位とコミュニケーション能力
言語 ja
タイトル
タイトル Language Units and Communicative Competence
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/0002000283
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 カンジェミ, フランチェスコ

× カンジェミ, フランチェスコ

ja カンジェミ, フランチェスコ

en Cangemi, Francesco

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1950年代以降,言語能力はより小さな単位をより大きな構造に正しく組み合わせるために必要な理想化された知識として伝統的に理解されてきた(§ 1)。したがって,言語能力モデルは言語単位を定義しなければならないが,会話音声に適用する場合は特に厄介となる(§ 2)。発話単位は普遍的な根拠に基
づいて動機づけられるが,発話単位化のいくつかの側面は言語固有であり,言語能力と密接に関係する( § 3)。本論文では,伝統的な能力の概念に黙示的または明示的な挑戦を投げかける初期の文献を紹介し,特にパフォーマンスに帰属する要素(発話速度など § 4),文より大きな構造に関連する言語知識(段落など § 5),文法的な正しさを超えた他の要素(適切さなど § 6)を取り入れ,言語産出の評価を行う。本論文では,過去50年間,言語教育の研究や言語評価の実践において大きな役割を果たした言語能力に対するコミュニカティブ・アプローチの台頭の背景を説明する( § 7)。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Since the 1950s, linguistic competence has been traditionally understood as the idealized knowledge that is required to combine smaller units (e.g. words, phrases) into greater structures (e.g. clauses, sentences) in a correct way (§1). Models of competence therefore need to deal with the problem of the efinition of linguistic units, which is especially thorny when applied to conversational speech (§2). While the emergence of speech units can be motivated on universal grounds, some aspects of speech unitization are languagespecific,
and thus tightly linked to linguistic competence (§3). In this study, I provide a documented account of the early literature (1900~1975) which poses implicit or explicit challenges to the traditional notion of competence, and notably by incorporating factors usually ascribed to performance (e.g. speech rate, §4),
linguistic knowledge relative to structures larger than sentences (e.g. paragraphs, §5), and other dimensions for the evaluation of language production beyond grammatical correctness (e.g. appropriateness, §6). This brief account offers some context for the rise of communicative approaches to linguistic competence, which in the last 50 years played a major role in research on language education and in language assessment practices (§7).
言語 en
書誌情報 ja : 国際基督教大学学報 1-A 教育研究
en : International Christian University Publications 1-A. Educational Studies

号 67, p. 15-27, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-25 05:13:04.097436
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3