WEKO3
アイテム
日本における留学生の関係的相互依存的自己と 文化変容ストレスおよび社会的サポートの研究
https://doi.org/10.34577/0002000154
https://doi.org/10.34577/00020001545ebbfe70-135b-4c45-9127-7c2d549ec63f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本における留学生の関係的相互依存的自己と 文化変容ストレスおよび社会的サポートの研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Interdependent Self-Construal, Acculturative Stress, and Social Support of International Students in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/0002000154 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
鄧, 亜卓
× 鄧, 亜卓× 磯崎, 三喜年 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 関係的相互依存的自己(RISC)とは,自己が身近な他者との関係性の中でどの程度認識されているかを意味する。本研究は,日本人学生のRISCを中国人およびアメリカ人の留学生と比較し,また,RISCおよびソーシャルサポートとの関係を検討した。さらにRISCが留学生の文化変容ストレスにどのような影響を与えるかについて考察した。その結果,中国人学生はRISCの得点が,日本人とアメリカ人の学生よりも有意に高いことが見いだされた。女子学生に関しては,RISCの高さは,文化変容ストレスの高さを予測していた。つまり,RISCが高い人は,他の人からより多くのソーシャルサポートを受ける可能性があるため,文化変容ストレスを受けにくい傾向にある。また,RISCの高い中国人女子学生は,身近な他者に注意を向けすぎることによって,または,より身近な関係にある他者から直接生じるストレス要因によって文化変容ストレスが高くなっていると考えられる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Relational interdependent self-construal (RISC) refers to the degree to which the self is perceived in relation to close others. This study assessed the RISC of native Japanese students and compared it with those of Chinese and American students studying in Japan. It further investigated the relationship between RISC, acculturative stress, and perceived social support from gender and cultural aspects. Results indicated that Chinese students scored significantly higher on RISC than both Japanese and American students, but American and Japanese students did not differ significantly regarding RISC. For female students, higher RISC predicted higher acculturative stress. Higher RISC international students encounter less acculturative stress because they may receive more social support from close others. In comparison, higher RISC Chinese students face more acculturative stress can be explained by their over-attention to close others or the stressors directly arising from close others. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 国際基督教大学学報 1- A 教育研究 en : Educational Studies 号 66, p. 13-32, 発行日 2024-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学(ja) | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |