WEKO3
アイテム
紛争前・紛争後ボスニア・ヘェルツェゴビナ国における市民教育の比較分析 ──多文化主義の観点から──
https://doi.org/10.34577/00000014
https://doi.org/10.34577/000000140937db77-2726-4e7e-af65-86fb21fb8f6f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-09-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 紛争前・紛争後ボスニア・ヘェルツェゴビナ国における市民教育の比較分析 ──多文化主義の観点から── | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Comparative Analysis of Civic Education in Preand Post-Conflict Bosnia and Herzegovina through the Lens of Multiculturalism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34577/00000014 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
小松, 太郎
× 小松, 太郎 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ボスニア・ヘェルツェゴビナ国は,民族共存の課題に長く取り組んできた。中でも市民教育は,民族共存を進める上で重要な政策ツールであった。本論文では,紛争前後の市民教育を比較し,それぞれが民族共存を目的に如何に形成され実施されたか検討する。分析にあたっては多文化主義に関する理論を用いて,紛争前社会主義時代の市民教育と紛争後民主制移行期の市民教育アプローチが大きく異なることを説明している。アプローチの選択は,当該時代のイデオロギー,社会・政治環境に影響を受けており,また,それぞれのアプローチは,平和的な民族共存の実現において独自の限界を有する。両者の異なる点として,紛争前の市民教育が抽象的なスローガンと外敵の脅威を利用し国内の統一を図ろうとしたのに対し,紛争後の市民教育は具体的な社会・市民性原則を教えることに力点を置いている。前者が,民族主義の台頭を防ぐことが出来なかった一方,後者も,生徒が学んだ原則を多文化環境で確認,共有する機会を伴わない限り,平和的民族共存を実現することは困難であると考えられる。 Bosnia and Herzegovina (BiH) has long dealt with the challenge of ethnic coexistence. In particular, civic education has been an important policy tool to promote coexistence. This study compares and contrasts the nation’s civic education taught in schools during the pre-conflict and post-conflict periods, and illustrates how civic education has been conceptualized and practiced to tackle the issue of coexistence. Using the lens of multiculturalism as an analytical tool, the study shows that civic education subjects during the pre-conflict socialist and post-conflict democratization period adopted very different approaches. The choice of a particular approach was affected by the dominant ideologies and socio-political environment of each respective era, and each approach had its own limitations for realizing peaceful ethnic coexistence. The study explains that, while pre-war civic education stressed unity between ethnic groups under vague socialist slogans and the prospect of external threat, the new democratic civic education focuses on the teaching of concrete social and citizenship principles. While the pre-conflict socialists’ attempts to unite citizens appeared ineffective when faced with the rise of nationalism, the present-day civic education may also fail to realize peaceful coexistence if it does not include opportunities for students to apply the principles learned in a multicultural environment and understand that these principles are shared across diverse groups. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教育研究 号 55, p. 1-10, 発行日 2013-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際基督教大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04523318 |