ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 教育研究所
  3. 教育研究
  4. 55号 (2013)

紛争前・紛争後ボスニア・ヘェルツェゴビナ国における市民教育の比較分析 ──多文化主義の観点から──

https://doi.org/10.34577/00000014
https://doi.org/10.34577/00000014
0937db77-2726-4e7e-af65-86fb21fb8f6f
名前 / ファイル ライセンス アクション
01 紛争前・紛争後ボスニア・ヘェルツェゴビナ国における市民教育の比較分析 (163.7 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-09-01
タイトル
タイトル 紛争前・紛争後ボスニア・ヘェルツェゴビナ国における市民教育の比較分析 ──多文化主義の観点から──
言語 ja
タイトル
タイトル A Comparative Analysis of Civic Education in Preand Post-Conflict Bosnia and Herzegovina through the Lens of Multiculturalism
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34577/00000014
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 小松, 太郎

× 小松, 太郎

WEKO 16

ja 小松, 太郎

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ボスニア・ヘェルツェゴビナ国は,民族共存の課題に長く取り組んできた。中でも市民教育は,民族共存を進める上で重要な政策ツールであった。本論文では,紛争前後の市民教育を比較し,それぞれが民族共存を目的に如何に形成され実施されたか検討する。分析にあたっては多文化主義に関する理論を用いて,紛争前社会主義時代の市民教育と紛争後民主制移行期の市民教育アプローチが大きく異なることを説明している。アプローチの選択は,当該時代のイデオロギー,社会・政治環境に影響を受けており,また,それぞれのアプローチは,平和的な民族共存の実現において独自の限界を有する。両者の異なる点として,紛争前の市民教育が抽象的なスローガンと外敵の脅威を利用し国内の統一を図ろうとしたのに対し,紛争後の市民教育は具体的な社会・市民性原則を教えることに力点を置いている。前者が,民族主義の台頭を防ぐことが出来なかった一方,後者も,生徒が学んだ原則を多文化環境で確認,共有する機会を伴わない限り,平和的民族共存を実現することは困難であると考えられる。

Bosnia and Herzegovina (BiH) has long dealt with the challenge of ethnic coexistence. In particular, civic education has been an important policy tool to promote coexistence. This study compares and contrasts the nation’s civic education taught in schools during the pre-conflict and post-conflict periods, and illustrates how civic education has been conceptualized and practiced to tackle the issue of coexistence. Using the lens of multiculturalism as an analytical tool, the study shows that civic education subjects during the pre-conflict socialist and post-conflict democratization period adopted very different approaches. The choice of a particular approach was affected by the dominant ideologies and socio-political environment of each respective era, and each approach had its own limitations for realizing peaceful ethnic coexistence. The study explains that, while pre-war civic education stressed unity between ethnic groups under vague socialist slogans and the prospect of external threat, the new democratic civic education focuses on the teaching of concrete social and citizenship principles. While the pre-conflict socialists’ attempts to unite citizens appeared ineffective when faced with the rise of nationalism, the present-day civic education may also fail to realize peaceful coexistence if it does not include opportunities for students to apply the principles learned in a multicultural environment and understand that these principles are shared across diverse groups.
言語 ja
書誌情報 ja : 教育研究

号 55, p. 1-10, 発行日 2013-03-31
出版者
出版者 国際基督教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04523318
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:52:43.784275
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3