Permalink : http://doi.org/10.34577/00005100
COVID-19の流行に対する高等教育機関の対応 ―― 12の大学のパブリック・アナウンスメントにみる危機コミュニケーションパターンの分析 ――
利用統計を見る
File / Name | License |
---|---|
COVID-19の流行に対する高等教育機関の対応 ―― 12の大学のパブリック・アナウンスメントにみる危機コミュニケーションパターンの分析 ―― |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
JaLC DOI | info:doi/10.34577/00005100 |
---|---|
アイテムタイプ | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper |
言語 | 英語 |
キーワード |
高等教育機関, COVID-19流行(パンデミック), 危機コミュニケーション, 状況に応じた危機コミュニケーション理論, LIWC2015 (linguistic inquiry and word count 2015) |
著者 |
SUMLUT Roi Sawm
SAKURAI Ryota LEE Seunghun J. |
著者別名 |
スムルト ロイ ソム
櫻井 遼太 李 勝勲 |
抄録 |
COVID-19流行の状況下で,高等教育機関には効果的な危機コミュニケーションの発展が求められている。状況に応じた危機コミュニケーション理論(SCCT)に基づき,本研究はCOVID-19流行下のアメリカと日本における12の高等教育機関による危機コミュニケーションの実態を調査した。具体的には,各大学のCOVID-19ウェブページで公開されているテキストメッセージを分析し,各大学がいかに苦慮しながら自校の評判を守り,多様な受け手に情報を提供したかを検討した。これらの分析はLinguisticInquiry and Word Count 2015(LIWC 2015)とR(Version 4. 1. 0)を活用して行われた。本研究の結果はCOVID-19流行に対する高等教育機関の対応がSCCT理論(指示的情報,適応的情報,評判の管理)に関連すること示している。
Under the impact of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, higher education institutions have been required to develop effective crisis communication. This study investigates the communication strategies of 12 higher education institutions in the United States and Japan during the COVID-19 pandemic based on the situational crisis communication theory (SCCT). Publicly available messages on each institute’s COVID-19 web page were analyzed and examined in terms of how each institution managed to secure its reputations in the face of the COVID-19 pandemic crisis and offered information to multiple audiences. These analyses were conducted by employing the text analysis program Linguistic Inquiry and Word Count 2015 (LIWC2015) and R (Version 4. 1. 0). The result delineates that higher education institutes’ responses to the COVID-19 pandemic relate to SCCT (instructing information, adjusting information, managing reputation). |
雑誌名 | 国際基督教大学学報. I-A 教育研究 |
号 | 64 |
ページ | 19 - 35 |
発行年 | 2022-03-31 |
出版者 |
国際基督教大学 International Christian University
|
ISSN |
0452-3318
|