@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00005428, author = {青木, 浩幸}, issue = {65}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {データ駆動型社会は私たちの気づかないうちに日常に浸透し,様々なところで影響を与えている。GIGAスクール構想によって学校教育で1人1台の情報端末が使えるハードウェア的環境は整えられた一方で,データ分析の方法やそれを支援するソフトウェア的環境は時代の変化に追随できているとは言い難い。本研究はデータ駆動型社会が世の中に及ぼした影響や統計ツールの進化が統計教育的にどのような意義があるかを抽出し,新しい統計教育ソフトウェアの開発に役立てることを検討した。また,新しい教育用統計ソフトウェアに求められる機能の実現にあたっての課題を抽出し,それを解決する方策を検討した。The data-driven society has penetrated our daily lives without our noticing, and it is affecting us in various areas. While the GIGA School Initiative has created a hardware environment in which each student can use an information terminal in school education, the methods of data analysis and the software environment that supports them have not kept up with the changing times. This study extracted the impact of the data-driven society on the world and the significance of the evolution of statistical tools in terms of statistical education and examined what could be useful for the development of new statistical education software. It also extracted issues in realizing the functions required for new statistical software for education and examined ways to solve them}, pages = {1--12}, title = {データ駆動型社会が導く初中等教育における新しい統計教育ソフトウェア}, year = {2023} }