@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00005009, author = {宮崎, あゆみ}, issue = {63}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {本研究ノートでは,教育学や社会学におけるジェンダーおよびセクシュアリティ権力交渉研究に有効 であると考えられる言語概念を紹介する。具体的には,北米言語人類学および社会言語学で中心的な分 析ツールである「言語イデオロギー」および「指標性」概念を紹介し,近年注目されている言語の物質 性(materiality)についても言及し,それらの概念を援用した研究例を示す。日本の教育学や社会学的研 究において,言語は中心的な課題とはなっていないが,言語概念を取り入れることによって,権力関係 のダイナミックな構築過程が捉えられ,ジェンダー/セクシュアリティに関わる二項対立図式を乗り越 えられる分析へのヒントが得られることを示唆したい。, This research note introduces linguistic concepts that I consider effective for analyzing gendered and sexual power relationships in educational and sociological studies. Among various linguistic concepts, I explain “language ideologies,” “indexicality,” and “language and materiality,” all of which are central to North American anthropology and sociolinguistics, and show examples of research to depict these concepts. In most educational and sociological studies in Japan, language has often been a non-central theme, but this paper asserts that through employing linguistic concepts to these studies, we can understand the dynamic processes of power constructions and go beyond the traditional dichotomies based on gender/sexuality.}, pages = {123--131}, title = {ジェンダー/セクシュアリティの言語分析-権力の構築過程を学際的に読み解くヒント-}, year = {2021} }