@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00004843, author = {西村, 馨 and 木村, 能成 and 那須, 里絵}, issue = {62}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {児童・思春期グループセラピーにおけるセラピストの基本姿勢について先行研究を概観し,筆者らの 実践での知見を踏まえて考察を行った。これまでに議論されてきた,セラピストとしての姿勢,態度, パーソナリティ特性に加え,子どもの愛着を育てる関わりが,子どもの成長を促進すると考え,メンタ ライゼーション理論を土台とし,メンタライジング・スタンスの意義を紹介した。グループ実践におい ては,こうしたセラピストとしての基本姿勢を維持することが困難なケースがあるが,その特徴的なパ ターンを事例で示し,検討した。また,愛着の課題を克服していく際のメンタライジング・スタンスや 関連した姿勢の意義について検討した。セラピストは率直な存在感を示しながら,安心感や楽しみのあ る雰囲気をベースにして,自然な形で愛着の課題を克服することを助け,発達を促進していくことを目 指すグループプロセスを論じた。   In this paper, therapist’s basic stances in group therapy for children and adolescents were overviewed and discussed based on the authors’ clinical experiences. We first discussed current researches which revealed some stances, attitudes, and personality traits of therapist. In addition, therapist’s stance which promote attachment is thought to be the key element to facilitate children’s and adolescents’ psychological growth, and the significance of mentalizing stance was introduced. Several cases were illustrated and discussed where maintaining basic attitude as a therapist is quite difficult. In addition, the significance of mentalizing stance and related stances when overcoming difficulty in attachment was discussed. Lastly, some group processes were proposed for group therapist with a genuine presence to help children and adolescents overcome difficulty in attachment in a natural way and promote development based on a secure and playful atmosphere.}, pages = {137--145}, title = {児童・思春期の治療的・発達促進的グループにおけるセラピストの姿勢}, year = {2020} }