@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00004835, author = {タン, シアウエン and 笹尾, 敏明}, issue = {62}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {高等教育の学習環境における社会風土は個人の発達に重要な側面である。しかし,反転学習が高等教 育の学習環境における社会風土にどのような影響を与えるのかはあまり研究がされていない。反転学習 は,その従来の講義形式の授業をまさに反転させたもので,授業外の時間に生徒自らが授業内容を予習 し,学校の授業の時間ではアクティブラーニングに関わる学習活動を行うものである。反転学習は学習 者中心や協働学習により得られる教育効果のため,高等教育でますます広まってきている。そこで本稿 では,高等教育における,反転学習が社会風土にどのような影響を与えるのか文献レビューを行った。 その結果,反転学習における社会風土は講義形式のような伝統的な教授法における社会風土とは異なる ことが明らかになった。特に , 人間関係の様相は反転学習においてよりポジティブであることが示され ていた。さらに , 反転学習の社会風土がどのように学習者のスキルを促進できるか議論をした。   The social climate of a learning environment is a crucial aspect of individual development. However, little is known of the social climate of the flipped learning environment. Flipped learning pedagogy inverts a lecture which is traditionally taught in the classroom to self-study format during out-of-class hours, and use the time in the classroom for active learning activities. Flipped learning pedagogy is a growing practice in higher education because of the benefits that may be derived from learner-centered and collaborative learning strategies. A review of the literature was undertaken to investigate the social climate where flipped learning environment is used at the higher education level. This review showed that the social climate varies from that of the traditional lecture environment. Particularly, the relationship dimension was perceived as more positive when flipped learning was used. The review also discussed how the social climate may promote students’ essential skills in a flipped learning environment.}, pages = {63--77}, title = {高等教育における社会風土の役割 —反転学習の実証的文献レビュー—}, year = {2020} }