@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00004654, author = {吉田, 睦}, issue = {15}, journal = {ICU日本語教育研究}, month = {Mar}, note = {近年、日本語教育においても学習者主体の授業への取り組みが多く報告され、学習者 の授業内コミュニケーションに焦点があてられている。本研究では、授業内で学習者が 産出する質問に着目し、学習者の質問のプロセスから実際の教室談話資料を分析した。 その結果、質問の産出に至らない部分的な質問や、質問を契機とした談話構造の変換、 他学生の介入による問題解決などの、学習者の質問生成過程が具体的に観察された。こ れより、従来、教師主導の「発問」研究が中心であった教室内のやりとりにおいて、学 習者始動の発話にも着目する必要があること、また質問の生成過程から、完全な質問に 至らない部分的な発話も教室全体の言語学習に発展しうることを示した。, Recently, studies about classroom interaction have been focusing on learner side communication. This study aims to explore the learner’s questioning process and characteristics from the following cases: questions which couldn’t be asked perfectly, change of classroom discourse pattern with questioning, and problem solving with other leaner’s answers. Analysis for this study was performed on data taken from practical classroom discourse. Teacher’s questioning has been traditionally considered to be the basic unit underlying most methods of classroom teaching. However, this study focuses on questioning from the learner’s side. Finally, an original conclusion of this research revealed the importance of mumbling and imperfect questioning in influencing the questioner and others in the classroom to begin further questioning and improve the learning environment.}, pages = {21--34}, title = {教室内にみられる日本語学習者の質問生成}, year = {2019} }