@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00004474, author = {SUKEGAWA, Ai}, issue = {14}, journal = {ICU日本語教育研究}, month = {Mar}, note = {The purpose of this paper is to investigate what motivates learners’ pragmatic choices in the speech act of compliment response. Although many researchers have studied L2 learners’ pragmatic choices in compliment response in Japanese, the majority of studies has been focusing on a comparison between L1 and L2 speakers’ pragmatic choices. The current study investigates learners’ pragmatic choices focusing on learners’ motivation in their pragmatic choices in the speech act of compliment response, as well as how learners’ subjectivity influences their production in L2 pragmatics. A discourse completion task (DCT) and follow-up interviews were conducted. The results indicate that what motivated their pragmatic choices in the speech act of compliment response varied – transfer of L1 norms, insufficient L2 cultural knowledge, lack of linguistic abilities, personal beliefs, resistance to L2 cultural norms, and so on. Learners who had Asian backgrounds showed their tendency to transfer their L1 norms to their L2 norms., 学習者の発話行為に注目した語用論的研究は多いが、その多くは、学習者の発話行為 を日本語の規範と照らし合わせて比較分析したものであり、学習者の語用論的選択にお ける動機付けや主観性に注目したものは少ない。本研究では、日本語学習者の褒め言葉 に対する返答に焦点を当て、学習者が発話行為における語用論的選択を行う際、どの ような動機付けが行なわれ、どのように自身の主観性を反映させているかを調査した。 DCT(談話完成タスク)とその後のインタビュー調査により、学習者の語用論的選択は、 これまでの研究(Saito and Beecken 1997 他)に見られるような学習の転移(transfer of training)によるものにとどまらず、学習者個人のビリーフ、日本語の規範への抵抗 感など、様々な要因が影響を与えていることがわかった。教室内で教師は、学習者の異 なるバックグラウンドや主体性を尊重しながら、日本語の語用論的規範を様々な視点か ら見て指導することが重要だと言えるだろう。}, pages = {3--16}, title = {日本語の褒め言葉に対する返答について ―語用論的選択に見られる学習者のモチベーションに焦点を当てて―}, year = {2018} }