@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00003502, author = {佐野, 予理子 and 生井, 裕子 and 黒石, 憲洋}, issue = {57}, journal = {社会科学ジャーナル}, month = {Mar}, note = {本研究は小学生計583 名を対象に命令的/記述的規範が「ふつう」認知および感情状態に及ぼす影響について場面想定法を用いて検討した。小学低学年,中学年,高学年いずれの発達段階においても,周囲が命令的規範を順守しているときにのみ,自己が命令的規範を順守しているか否かが「ふつう」認知に影響を及ぼしていた。一方で感情状態については,周囲が命令的規範から逸脱しているときに自己が規範を順守していると肯定的感情が高くなることが示された。こうした傾向は,相互独立的‐相互協調的自己観の程度によってほとんど影響されなかった。命令的/記述的規範が感情に及ぼす影響については中学生および大学生以降を対象とした先行研究が周囲と同じ行動をとるときに否定的感情が低く安静状態が高くなるという傾向を一貫して示している。本研究は記述的規範に順じていることが肯定的感情の高さに繋がることを示した。こうした関連は中学生や大学生以降を対象とした先行研究では示されていない。発達の初期段階では同じかどうかという視点から自他を認識し,同じであれば喜ぶという単純な過程が想定されるが,中学生以降になっていくと自他の異同についての認識とそこから生じる感情状態との関連についてより複雑な過程が形成される可能性がある。今後,規範の順守/逸脱が感情状態に及ぼす影響について発達的検討が必要であると考えられる。 The purpose of this study was to investigate the effects of the injunctive/descriptive norm on our sense of “normality” and affective reactions. 583 elementary school students participated in this study. They were asked to rate the sense of “normality” and its affects, by imagining a given situation: when one has conformed to or derogated from a norm, and others have conformed to or derogated from the norm at a school. The story situation in which one (i.e. the respondent) or others have conformed to a norm involved a person walking along the hallway at school. In contrast, a derogation condition involved the situation where oneself or others run along the hallway. The results did not reveal different patterns in the sense of “normality” across the developmental grades (i.e. lower, middle, and higher). That is, only when others observed the injunctive norm did participants report a higher sense of “normality.” On the other hand,however, when others derogated from the injunctive norm and respondents conform to the injunctive norm, a higher positive affect was indicated. These results, especially on affective reaction to the norm, differed from the results of previous studies conducted in junior high school and university students. It is suggested that developmental research about affective reactions toward a norm is needed.}, pages = {69--80}, title = {小学生における「ふつう」(2) -規範への同調/逸脱の観点から-}, year = {2015} }