@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00000034, author = {藤田ラウンド, 幸世}, issue = {55}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は一人の韓国語・日本語の学齢期バイリンガル,ヨンジェの言語発達の分析である。言語学習のドメイン(場)は日本の公立小学校であり,日本語教室での初めの2 年間を調査した。ヨンジェは7 歳で日本に来日し,2 年間の第二言語としての日本語の教育を受けた。本稿の焦点は,初期段階(来日後4-8 カ月)と後期段階(18-20カ月)の言語のエスノグラフィーのデータを比較することで彼のミクロな言語発達を考察することである。結果として,初期段階では,外来語のメタ知識と文脈に対する意識がヨンジェの第二言語の言語発達を第一言語の言語発達とは質的に異ならせている。後期段階では彼の日本語に埋め込まれた文化的知識の示唆が主流文化への統合の度合いを見せていると考えられる。 This article analyzes the language development of a Korean/Japanese school age bilingual, Young Jae. The domain of investigation is a Japanese state school and the study focuses on the child’s first two years in the Japanese supplementary class. Young Jae arrived in Japan at the age of seven and experienced two years of Japanese as a Second Language (JSL) instruction. His micro language development was investigated by comparing the linguistic and ethnographic data from the early stage (4th- 8th month in Japan) and a later stage (18th -29th month). In the early stage, the meta-knowledge of loan words and awareness of context make Young Jae’s JSL language development qualitatively different from general first language development. In the later stage, the implications of his embedded cultural knowledge in Japanese show the degree of his integration into mainstream culture.}, pages = {189--201}, title = {JSL児童生徒の言語発達 ―韓日バイリンガル,ヨンジェの言語のエスノグラフィー分析―}, year = {2013} }