@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00000027, author = {玉井, 航太 and 笹尾, 敏明}, issue = {55}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {本研究は,大学が提供する平和教育の機会と学生の他国民・他民族に対する感情,平等意識の関連性に対して,教育環境としてのコミュニティ感覚が与える影響を検討するために大学生を対象とする質問紙調査を実施し,165名から回答を得た。質問紙は,他国民・他民族に対する感情,平等意識,大学へのコミュニティ感覚,価値観,20項目の大学から提供された平和教育の機会で構成されていた。因子分析の結果,大学から提供された平和教育には4 つの次元が見出された。そして,その結果に基づき,大学が提供する平和教育の機会が学生の他国民・他民族に対する感情,平等意識と学生生活に与える影響を検討するために階層的重回帰分析をおこなった。階層的重回帰分析は,高いコミュニティ感覚群と低いコミュニティ感覚群に分けて行われた。その結果,平和教育の機会と学生の他国民・他民族に対する感情,平等意識は関連しているが,大学へのコミュニティ感覚が高いことが重要であり,教育環境としてコミュニティ感覚を高めることが平和教育にとって重要であることが示唆された。 To examine the effect of a sense of community on the relationship between the opportunities to learn about peace education at university, people’s feelings about other nations, and the sense of equality, this study employed a questionnaire method. A total of 165 university students completed a questionnaire consisting of questions on people’s feelings about other nations and the sense of equality, the sense of community on a university campus, one’s sense of values and the opportunities to learn about peace education at the university. Four major factors were extracted relating to cognition of the opportunities to learn about peace education. To investigate the effects of this cognition on the people’s feelings about other nations and the sense of equality, a hierarchical regression analysis was carried out. This analysis was conducted for each of the high sense of community and low sense of community groups. The difference between the level of sense of community in term of the cognition of the opportunities to learn about peace education on the people’s feelings about other nations and the sense of equality was compared based on the determination coefficient. Overall, the results of this study pointed to the important contribution that the sense of community at the university makes to effective peace education.}, pages = {105--120}, title = {ICUの平和教育と教育環境としてのコミュニティ感覚の関連性の検討}, year = {2013} }