@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00002343, author = {ピダガン, フェルディナント B.}, issue = {51}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {カリキュラムの中にオンライン・ディスカッションが組み込まれるにしたがって,オンライン・ディ スカッションへの参加が活発で意味のあるものとなるための要因に関心が集まり,その要因を明らかに することが緊急の課題となっている.そこで,本研究では(1)オンライン・ディスカッションにおける, 活発で意味のある参加とはどのようなものか,(2)どのような授業設計要素と教師および学習者要因が オンライン・ディスカッションにおける活発で意味ある参加を促すか,という 2 点を課題として文献調 査を行い,先行研究を展望する.これは,オンライン・ディスカッションおよびオンライン・ラーニン グのための授業設計にあたって,理論的・概念的基礎を提供するものである., As more and more learning institutions include online discussion in their curriculum, it is therefore imperative to understand what constituents an active and meaningful participation in online discussion. In view of this, the study aims to explore the following questions: (1) what is active and meaningful participation in online discussion and (2) what are the instructional design and teachers and students factors that affect active and meaningful participation in online discussion? The study will be based on review of literature and related studies. It aims to provide new knowledge and understanding that could serve as theoretical and conceptual basis in designing instruction for online discussion and consequently for online learning.}, pages = {103--113}, title = {有意味で活発なオンライン・ディスカッションを促す要因:授業設計要素,教師および学習者要因の観点から}, year = {2009} }