@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00002325, author = {崔, 淑敬}, issue = {54}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {ワイヤレスモバイル技術は多様な教育状況の中に取り入れられてきた。モバイル学習の長所は学習者がいつでもどこでも学習を可能にすることであり,多くの研究者は学習の新しい変革の可能性を信じている。しかし,いくつかの研究は学習者が学習にモバイルデバイスを使うことを好まないことに加え,技術の限界について批判している。モバイル学習への疑問があったとしてもモバイル学習をそれぞれのフィールドで実践してきた多様な研究は肯定的な結果を報告している。本論文は,これらのモバイル学習の効果を評価してきた実証研究を概説する。その結果,モバイル学習は相互作用を促進し,学習成果を高め,クラスの管理を支援し,非公式学習に積極的に使われることが示された。この結果に基づき,モバイル学習の可能性と将来の挑戦について議論した。 Wireless mobile technology has been adopted in a various education contexts. The advantage of mobile learning is that it allows learners to study at anytime and anywhere. Researchers believe that it heralds a new revolution on learning. However, some studies criticize this facility from the point of view of technical limitation, as well as learners’ unwillingness to use mobile devices in their learning. Even though there have been doubts about mobile learning, researches on the application of activity which apply mobile learning in various fields have reported positive results. This paper reviews the empirical studies which have evaluated mobile learning’s effectiveness. Results indicate that mobile learning facilitates interaction, improves learning performance, supports class management and is actively employed for the purpose of informal learning. Based on these results, the potential of mobile learning and future challenges are discussed.}, pages = {205--211}, title = {モバイル学習の効果―実証研究文献の概説―}, year = {2012} }