@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:00002318, author = {西村, 馨}, issue = {54}, journal = {教育研究}, month = {Mar}, note = {ニューヨーク補習授業校ロングアイランド校高等部2 年生11 名を対象にアイデンティティに関する心理教育ワークショップ的授業を行った。「本当の自分」,「日本人とは」といった事柄を語り,深めあった。その中で,日本では表面化しにくい民族アイデンティティの問題が顕著に表面化し,補習校が日本人としてのアイデンティティの形成に重要な役割を果たしていることが共有された。一方,しばしば単一の「日本人」像を共有しようとするプロセスが生じ,この多文化的クラスにおいては多重アイデンティティに留意する必要があった。作成されたワークシートの分析から,両親の人種,日本在住経験の有無が強い影響を持ち,日本を基点とする視点,バイカルチュラルな視点,多重民族性の統合の視点などのカテゴリーが見出され,それぞれの典型例が提示された。加えて,集団アイデンティティ,文化的アイデンティティを醸成する場としての補習校の意義が論じられ,多様性を保証する対話の可能性が示唆された。 The author conducted an in-class, psychoeducational workshop with a class of eleventh graders in the Japanese Weekend School in New York (Long Island School). We discussed, with eleven schoolchildren, topics such as “True Self” and “What is Japanese?” Ethnic identity issues surfaced saliently in contrast to Japan where it rarely arises. We shared the fact that the Weekend School plays an important role for them in identity formation as Japanese. On the other hand, in that multi-cultural class, attention had to be paid to the multiple identities that some students held since, in contrast, a singular image of the “Japanese” often prevailed among them. Analysis of the worksheets showed that the race of their parents and whether they had lived in Japan had a strong impact on the results, and categories such as viewpoints from Japan, bicultural viewpoints, and viewpoints of integrating multiple ethnicities were found. Typical examples were presented. In addition, the significance of the Weekend School as a place to cultivate group identity and cultural identity was discussed. The possibility of a dialogical approach to maintain diversity was suggested.}, pages = {121--131}, title = {ニューヨーク補習授業校の高校生におけるアイデンティティの諸相──ワークショップ的授業を通して──}, year = {2012} }